قطعات دست دوم کامپیوتر

قطعات دست دوم کامپیوتر ، با بالا رفتن قیمت محصولات الکترونیکی و قطعات آن ها بسیاری از افراد به فکر جمع کردن سیستم با استفاده از قطعات دست دوم و یا تعویض قطعه سوخته خوب با یک قطعه دست دوم می افتند.

اما خرید این گونه قطعات همواره سوال هایی را در ذهن خریدار ایجاد می کند. از جمله اینکه: خرید قطعات دست دوم کامپیوتر کار درستی است یا خیر؟ چگونه می توان از سالم بودن این قطعات اطمینان حاصل کرد؟

با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات و دیگر نکات مهمی که هنگام خرید قطعات دست دوم کامپیوتر باید به آن ها توجه کنید بپردازیم.

آیا باید قطعات دست دوم کامپیوتر بخریم؟

نظر شخصی من این است که تا زمانی که مجبور نشده اید قطعات دست دوم را خریداری نکنید. چرا که قطعات سخت افزاری کارکرده حتی اگر مدت زمان کوتاهی استفاده شده باشند، به خوبی سخت افزار نو نخواهند بود.

علاوه بر این هیچگاه پیشنهاد نمی شود که قطعه دست دومی را خریداری کنید که نمونه نو آن در بازار با قیمت مناسب ارائه می شود.

در صورتی که توان مالی برای خریداری قطعه نو را ندارید می توانید برای مدت زمان محدودی از یک قطعه دست دوم ارزان قیمت استفاده کنید. اما حتی در چنین شرایطی باید دلیل فروش قطعه مورد نظر را بدانید.

به طور مثال اگر قصد خرید کارت گرافیک دست دوم دارید باید بدانید که فرد به چه دلیلی کارت گرافیک خود را برای فروش قرار داده است؟ آیا سرعت کارت گرافیک پایین آمده است؟ کارت گرافیک بیشتر برای چه کارهایی مورد استفاده قرار گرفته است.

خرید قطعات دست دوم کامپیوتر

پاسخ سوال چرا کارت گرافیک به فروش گذاشته شده است بسیار مهم است و شما را در خرید و انتخاب یک قطعه سالم و خوب یاری می کند. اگر فروشنده پاسخ مناسبی برای این سوال نداشت، مشخص است که قطعه مذکور دارای نقص یا آسیبی است که فروشنده قصد فروش آن را دارد.

به یاد داشته باشید که خرید قطعات دست دوم دارای محدودیت هایی است.

مثلا: اگر نیاز به خرید قطعات مکانیکی دارید بهتر است از نمونه نو و کارنکرده نیاز خود را رفع کنید. چرا که این گونه قطعات دارای طول عمر مشخصی هستند و پس گذشت این زمان اگر دچار مشکلی شوند به راحتی تعمیر نخواهند شد.

از این رو بهتر است دور چنین قطعاتی را خط کشیده و اصلا به سراغ آن ها نروید. البته گاهی در میان قطعات سخت افراری دست دوم، قطعات خوب و مناسبی نیز پیدا می شود.

از کجا بفهمیم که کامپیوتر دست دوم به خوبی کار می کند؟

برای پاسخ به این سوال لازم است به مواردی توجه کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم:

قبل از خرید قطعات کامپیوتر دست دوم

پس از اینکه از علت فروش قطعه مطلع شدید. نوبت به این می رسد که بفهمید آیا این سخت افزار به خوبی کار می کند یا خیر؟ برای این کار باید دو مرحله را طی کنید.

1. بررسی فیزیکی

مثل هر محصول دیگری قطعات سخت افزاری دست دوم هم باید پیش از خرید از نظر ظاهری چک شوند تا دچار شکستگی، خط و خش، ترک یا هر گونه عیوب ظاهری دیگری نباشند.

به طور مثال اگر می خواهید یک CPU خریداری کنید باید تمامی Pins های آن را چک کنید و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

در صورتی که قصد خرید یک مانتیور دست دوم داشته باشید باید تمامی بخش های آن را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه ترک، شکستگی نداشته باشد.

همچین باید سطح مانتور را در حالتی که خاموش است مورد بررسی قرار دهید و از نبود خط و خش مطمئن شوید برای این کار می توانید از چراغ قوه موبایل استفاده کنید. پس اولین مورد بررسی فیزیکی سخت افزار است.

2. بررسی فنی

در مرحله بعد باید با استفاده از بازی ها و برنامه های مختلف، قطعه مورد نظر را تست کنید. در این مرحله قطعه سخت افزاری دست دوم باید روی سیستم نصب شده باشد و عملکرد صحیح آن ارزیابی شود. برای این کار به نرم افزار های مخصوصی نیاز دارید یکی از این نرم افزارها MSI Afterburner است که مشخصات کارت گرافیک را در اختیار شما قرار می دهد.

CineBench نیز نرم افزاری است که برای ارزیابی CPU مورد استفاده قرار می گیرد. برای اطمینان از سالم بودن پیکسل های مانیتور در هنگام خرید صفحه نمایش دست دوم می توانید از سایت Dead Pixel Check کمک بگیرید.

برای این منظور پس از ورود به سایت گزینه Check pixels on my LCD را انتخاب کنید سپس کلید F11 را فشار داده تا به نمای تمام صفحه منتقل شوید اگر مربعی با رنگی جز رنگ قرمز مشاهده کردید یعنی مانتیور آسیب دیده است. برای خرید کامپیوتر دست دوم و یا قطعات دست دوم کامپیوتر می توانید به فروشگاه سایت اول استوک مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)