اقدامات لازم بعد از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ

اقدامات لازم بعد از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ ، ریختن مایعات بر روی لپ تاپ استوک ممکن است برای هر کاربری به صورت کاملا تصادفی پیش بیاید. مایعات و الکتریسیته با هم سازگار نیستند و اگر آب بر روی مدار الکتریکی دستگاه بریزد، میتواند برد الکتریکی را نابود کند و اگر مراقب نباشید، شوک الکتریکی قوی به شما وارد کند که بسیار خطرناک است.

اکثر کاربران زمانی که مایعات بر روی لپ تاپ ریخته می شود هول می شوند و فکر می کنند که لپ تاپ آن ها دیگر قابل استفاده نیست.
در این مقاله به شما خواهیم گفت که پس از ریخته شدن مایعات مختلف بر روی لپ تاپ چه اقداماتی انجام دهید . تا صدمات وارد شده به لپ تاپ را به حداقل برسانید و یا حتی صفر کنید.

اقدامات لازم بعد از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ

1- اولین کار حفظ خونسردی است. بعد از ریخته شدن آب بر روی لپ تاپ یا لپ تاپ استوک اگر فوری اقدام کنید، اطلاعات شما سالم می ماند. با وجود این که هارد لپ تاپ استوک ضد آب نیست، اما فشرده بودن قطعات لپ تاپ باعث می شود، آب سریع تر به هارد نفوذ نکند.

2- از خشک بودن دست و دکمه power مطمئن شوید و سپس دکمه پاور را به مدت 5 ثانیه فشار داده تا لپ تاپ خاموش شود. در صورتی که مایع بر روی دکمه پاور ریخته شده و یا دستتان خشک نیست با یک دستمال یا حوله دکمه پاور را فشار دهید. برای جلوگیری از ایجاد شوک الکتریکی باید این کار را انجام دهید.

3- لپ تاپ استوک را سریعا برگردانید تا مایعات به داخل مدارهای لپ تاپ نفوذ نکند. هرچند مقداری از مایعات میتواند از طریق فواصل کیبورد به قسمت زیرین کیبورد برسد و به مدارهای داخلی نفوذ کند. یک ثانیه را هم نباید از دست داد. نفوذ رطوبت به داخل لپ تاپ میتواند باعث ایجاد اتصالات کوتاه و آسیب قطعات الکتریکی شود.

4- تمامی اتصالات لپ تاپ را جدا کنید. موس، کیبورد و هرگونه کابل یو اس پی و دستگاه های اکسترنال که به لپ تاپ استوک متصل هستند را از پورت جدا کنید. اگر باتری لپ تاپ قابل جداشدن است، باتری را هم جدا کنید. اگر میتوانید هارد درایو و حافظه ی رم را هم از لپ تاپ جدا کنید اما اگر توانایی آن را ندارید اقدام نکنید. هرچه این کار را سریع تر انجام دهید آسیب کمتری به لپ تاپ شما وارد می شود.

5- اگر فقط چند قطره آب بر روی لپ تاپ ریخته است، بهتر است لپ تاپ استوک را در هوای آزاد گذاشته تا به طور طبیعی خشک شود. لپ تاپ استوک را برعکس کرده و به حالت عدد هشت روی سطحی قرار دهید تا هوا بین دکمه های کیبورد جریان پیدا کند.

همچنین میتوانید لپ تاپ را مقابل یک فن قرار دهید. به هیچ وجه از هوای گرم استفاده نکنید زیرا ممکن است قطعات پلاستیکی درون لپ تاپ استوک آب شود و به سی پی یو نیز فشار بیاید. بعد از مدتی که لپ تاپ را به این حالت گذاشته اید، محل ریخته شدن مایع را چک کنید و مطمئن شوید که خشک شده است.

برای خشک کردن لپ تاپ میتوانید از اسپری هوای فشرده نیز استفاده کنید و هوا را به داخل درزها اسپری کنید. بعد از این که تمام آب یا مایع با برعکس نگه داشتن لپ تاپ خارج شد، با دستمال نمگیر تمام رطوبت بیرون دستگاه را خشک کنید و سپس سشوار را با باد سرد به روی لپ تاپ بگیرید.

اگر مایع به طور عمیق وارد لپ تاپ شده است، باید با استفاده از یک مکنده رطوبت مثل برنج یا ژل سیلیکا آن را بیرون بکشید. برنج یا ژل سیلیکا را درون یک جعبه یا پلاستیک درب دار ریخته و لپ تاپ را درون آن قرار می دهیم و با بستن درب آن را از محیط بیرون جدا می کنیم تا هیچ هوایی وارد آن نشود. تا 2 روز جعبه را در این حالت نگه داشته و بعد از باز کردن جعبه به کمک یک پارچه نرم برنج ها و خرده های آن را از روی لپ تاپ پاک کرده و لپ تاپ را روشن می کنیم.

برنج رطوبت را به شدت به خود جذب می کند و می توان امیدوار بود که لب تاپ بعد از یکی دو روز بهبود یافته و روشن شود.

6- خارج کردن کیبورد : یکی از راحت ترین و سریعترین راه ها برای ورود مایعات به درون لپ تاپ، کیبورد است. گاهی اوقات مجبور می شویم برای خشک کردن تمام مایعات نفوذ کرده در سیستم تک تک دکمه های کیبورد را بیرون بیاوریم. ابتدا تمام مایعی که روی بدنه لپ تاپ دیده میشود را با یک پارچه نرم پاک کنید. پس از برداشتن کیبورد براساس دفترچه راهنمای لپ تاپ یا آن چه که در سایت آن نوشته شده است ، با یک پارچه نرم و تمیز که با یک تمیز کننده نمدار شده است، روی قطعات لپ تاپ بکشید تا اثر آن مایع از بین برود.

7- استفاده از الکل: اگر لپ تاپ به طور کامل خیس شده باشد، تنها تمیز کردن و خشک کردن قطعات آن کافی نیست. باید از یک تمیزکننده خالص با درصد خلوص 99 درصد مثل الکل ایزوپروپیل برای از بین بردن مایع ریخته شده استفاده کرد. اگر الکل درصد کمتری دارد امکان این که پس از تبخیر الکل هنوز مقداری از آن مایع مانده باشد وجود دارد. یک جعبه به اندازه کافی بزرگ را پر از الکل کنید و لپ تاپ را برای چند دقیقه درون آن قرار داده و بچرخانید طوری که الکل به تمام قسمت های داخلی آن نفوذ کند. پس از انجام این کار و خارج کردن لپ تاپ، آن را 2 روز به حال خود رها کنید تا الکل موجود تبخیر شود.

8- جدا کردن قطعات دستگاه: اگر از روش هایی که بیان کردیم، نتیجه نگرفتید و توانایی جداکردن قطعات را دارید، می توانید آنها را از یکدیگر جدا کرده و تک تک تمیز کنید. بهتر است دقیقا مطابق آن چه در سایت شرکت سازنده لپ تاپ نوشته شده، قطعات را از هم جدا نمایید. سپس هر قطعه را با یک پارچه کتان که آغشته به الکل شده است، تمیز کنید. این قطعات باید برای 48 ساعت بعد از تمیزکاری به حال خود رها شوند و سپس دوباره سرهم شوند.

9- میتوان با استفاده از مسواک یا پارچه، لکه های ایجادشده در اثر نفوذ نوشابه و آب را پاک کرد. راه های مختلفی برای شست و شوی لکه های ایجاد شده وجود دارد که با توجه به نوع مایع ایجاد کننده لکه و نحوه نفوذ آن به داخل لپ تاپ، میتوان از یک روش خاص استفاده کرد. ابتدا تعیین کنید، چه مایعی برروی لپ تاپ تان ریخته و سپس از بین مواد شوینده شیمیایی و آب یکی را انتخاب کنید. برای پاک کردن مواد روغنی، ابتدا سخت افزارها را به الکل آغشته کنید و سپس با آب، شست و شو دهید.

10- سرهم کردن لپ‌تاپ: در صورتی که پس از سرهم کردن لپ‌تاپ، پیچ یا یک قطعه اضافه ماند، باید قدم به قدم به عقب بازگردید تا مرحله‌ فراموش‌شده را پیدا کنید.
11- لپ‌تاپ را روشن کنید: اگر باتری لپ‌تاپ از نوع خارجی است، آن را در جای خود قرار دهید و شارژر را به آن متصل کنید. حالا می‌توانید دکمه‌ پاور لپ‌تاپ را فشار دهید. هیچ تضمینی برای روشن شدن بدون مشکل لپ‌تاپ وجود ندارد؛ اما در صورتی که شانس داشتید و روشن شد، باید به سرعت از داده‌های مهم داخل لپ‌تاپ پشتیبان گیری کنید.

12- در صورتی که لپ تاپ روشن شد، برای بازیابی اطلاعات به این طریق اقدام کنید:
1- ابتدا دسترسی را از هارد درایو تغییر دهید.عموما این کار از طریق آیکن موجود که معمولا شبیه به هارد می باشد انجام می شود .
2- الکتریسیته ساکن موجود روی دستگاه باید کاملا تخلیه شود . این کار را می توانید با استفاده از مچ بند های ثابت تخلیه الکتریسیته ساکن انجام دهید.باید آن ها را به مچ خود ببندید و بعدا از تخلیه الکتریسیته مطمئن شوید.
3- هارد درایو را به طور کامل از دستگاه ها خارج کنید و سپس در جایی بصورت مایل به پایین قرار دهید که مایعات به صورت کامل نشت کند و از هارد خارج شود و سپس به بازیابی اطلاعات بپردازید.

خارج کردن هارد لپ تاپ خراب شده

4- در این مرحله یک هارد اکسترنال (external hard) تهیه کنید و از سالم بودن قطعات لپ تاپ مطمئن شوید.سپس هارد دیسک معیوب و آسیب دیده را به یک لپ تاپ یا سیستم PC دیگر وصل کنید تا درایو های شما به عنوان درایو خارجی در لپ تاپ دیگر ظاهر شوند و شما به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.
5-در صورتی که هارد شما دچار بد سکتور سخت افزاری یا نرم افزاری شد می توانید آنها را توسط نرم افزار هایی مثل hdd regenerator قفل کنید و یا با استفاده از نرم افزار هایی مثل recover my files اطلاعات پاک شده سیستم را بازگردانید .
6- فراموش نکنید بعد از بازیابی فایل ها از آنها در هارد اکسترنال یا فلش درایو نسخه پشتیبان تهیه کنید .

سخن پایانی:

برای جلوگیری از ریختن مایعات روی لب تاپ هرگز روی میز کارتان قهوه و آب و چای و سایر مایعات نگذارید.
روی کیبورد لب تاپ را محافظ کیبورد پلاستیکی بکشید. کیبورد پلاستیکی مانع ار ریختن مایعات و نفوذ سریع آنها به درون لب تاپ می شود.
برای روشن کردن لب تاپ و چک کردن سلامتی اش اصلا عجله نکنید. بهتر است تا حد امکان لب تاب را تا ۲۴ ساعت روشن نکنید. اگر نمی توانید بگذارید دست کم ۱۲ ساعت بگذرد.
اگر لب تاپ را روشن کردید و دیدید هنوز مشکل وجود دارد دوباره ۴۸ ساعت کامل زمان بدهید و بعد روشن کنید. احتمال اینکه با خشک شدن کامل، مشکل برطرف بشود زیاد است.

0/5 (0 نظر)