تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر
تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر

تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر ، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کارت گرافیک چه کاربردی در سیستم های کامپیوتری دارد؟ آیا می دانستید کیفیت نمایش تصاویری که از میلیون ها پیکسل تشکیل شده اند به پردازنده های گرافیکی وابسته است و توسط آن ها تعیین می شود؟
کارت های گرافیکی اساس کار پیچیده ای دارند. در این مقاله سعی شده به معرفی کلی کارت های گرافیک و بررسی تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر پرداخته شود.

تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر

کارت گرافیک یا graphics card یک کارت توسعه است که تولید کننده تصاویر خروجی برای نمایشگر است. بیشتر کارت های گرافیک به نمایش ساده صفحه نمایش منتهی نمی شوند. به طور معمول کارت گرافیک به شکل یک صفحه مدار چاپی (کارت توسعه) تولید می شود. در واقع کارت های گرافیک رابطی بین پردازشگر و نمایشگر ها می باشند و وظیفه اصلی آن ها تبدیل یا آماده کردن اطلاعات دیجیتال پردازش شده برای نمایشگر می باشد. به جرأت می توان گفت کارت های گرافیک تأثیر مستقیمی بر میزان کیفیت نمایش تصاویر در صفحه دارند.

همانطور که می دانید، کارت گرافیک یکی از مهم ترین قسمت های هر سیستم کامپیوتری می باشد که میزان کیفیت آن در نمایش تصاویر و اجرای برنامه ها بسیار موثر است. لپ تاپ ها نسبت به کامپیوتر های خانگی فضای کمتری برای پردازنده های گرافیکی دارند. این مورد در رابطه با لپ تاپ های گیمینگ نیز صدق می کند. تفاوت محدوده فضایی در لپ تاپ ها و کامپیوتر های خانگی موجب شده که طراحی کارت های گرافیک این دو سیستم متفاوت باشد.

شرکت NVIDIA تا سری 10 کارت های گرافیک مخصوص لپ تاپ و کامپیوترهای خانگی را با اسامی مشابه عرضه کرده است. این نام گذاری تنها به واسطه وجود حرف M متمایز شده است. شرکت AMD نیز در این زمینه عملکرد مشابهی داشته است.

تفاوت ابعاد داخلی یک لپ تاپ و سیستم کامپیوتری خانگی را در نظر بگیرید. این تفاوت فضایی، موجب تفاوت جهت جایگذاری قطعات سخت افزاری و تفاوت های سنتی بین رایانه رومیزی و لپ تاپ می شود. با وجود اینکه کارت های گرافیک در لپ تاپ ها و کامیوتر های خانگی، معماری مشابهی دارند، عملکرد این دو متفاوت است.

امروزه تلاش شرکت های مختلف مبنی بر یکسان سازی کارت های گرافیک لپ تاپ ها و کامپیوترهای خانگی موجب شده تا کارت گرافیک های مورد استفاده در لپ تاپ ها، مثل گذشته دارای پسوند M نباشند و مشابه کارت گرافیک کامپیوترهای خانگی، با نام هایی مانند GTX1080 و GTX1070 شناخته شوند.
شرکت انویدیا اخیرا اعلام کرده، در آینده کارت های گرافیک لپ تاپ به محصولات دسکتاپ بسیار نزدیک خواهند بود. در این کارت های گرافیک از سیلیکون های مورد استفاده در کارت گرافیک های دسکتاپ استفاده خواهد شد که این می تواند یکی از دلایل حذف حرف M باشد.

چرا حرف M از نام کارت های گرافیک حذف شد؟

این سوال ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. دلیل اصلی حذف حرف M از نام گذاری کارت های گرافیک چه بوده است؟ پس حذف ین حرف می توان انتظاری یکسان از هر دو نوع کارت گرافیک (کارت های گرافیک لپ تاپ و کارت های گرافیک کامپیوتر های خانگی) داشت. این اتفاق در عرصه کارت های گرافیک اتفاق و خبری خوب برای آن دسته از کاربران است که به اجبار می بایست از میان سیستم با بازدهی بالا و قابل حمل بودن یکی را انتخاب کنند. همانطور که در بازار جهانی مشاهده می شود، هم اکنون لپ تاپ ها و به خصوص لپ تاپ های گیمینگ با سیستم های کامپیوتر خانگی در زمینه پردازنده های گرافیکی در رقابت کامل می باشند و در بسیاری از موارد با آن ها برابری می کنند.

کدام یک انتخاب مناسب تری است؟

کارت گرافیک و پردازنده های گرافیکی تنها یکی از جنبه هایی است که شما در انتخاب و خرید سیستم کامپیوتری خود باید در نظر داشته باشید. پیش از انتخاب قطعی و بررسی تمامی موارد اقدام به خرید نکنید. پس از شناخت نیازهای خود و بررسی تمام جوانب با در نظر گرفتن کیفیت، عملکرد و قیمت سیستم می توانید سیستم مورد نظر خود را خریداری کنید.

اگر شما از دسته افرادی هستید که از سیستم کامپیوتری خود استفاده معمولی دارید و از آن برای انجام یک بازی ساده و دیدن فیلم یا وبگردی استفاده می کنید، کارت های گرافیک مجتمع روی برد یا پردازنده، جوابگوی نیاز شما خواهد بود. اما اگر تمایل دارید که بازی های سنگین کامپیوتری را با کیفیت بالا تجربه کنید، باید به فکر استفاده از یک کارت گرافیک قوی باشید. برخلاف باور و تصور عموم مردم نسبت به کارت های گرافیک و اینکه میزان حافظه را ملاک اصلی خرید آن در نظر دارند و فکر می کنند که سرعت بیشتر در کارت گرافیکی به ظرفیت رم بالا وابسته است، اما عملکرد کارت های گرافیکی به نوع و نسل تراشه های گرافیکی که GPU نامیده می شوند، وابسته می باشد. برای دیدن لپ تاپ استوک و خرید لپ تاپ استوک می توانید به فروشگاه اول استوک مراجعه فرمایید.

0/5 (0 نظر)