کالیبره کردن مانیتور لپ تاپ
کالیبره کردن رنگ مانیتور | روش ها و مزایای آن

کالیبره کردن رنگ مانیتور به معنی تنظیم کردن و تغییر دادن رنگ ها ، روشنایی ، کنتراست و … می باشد .اگر مانیتور خود را بتوانید به خوبی کالیبره کنید تصویری ک به شما نشان می دهد طبیعی تر و نوشته ها و متن ها نیزخوانا تر می شوند .افرادی که شغل آن ها عکاسی است ، جزو افرادی هستند که کالیبره کردن رنگ مانیتور برایشان فوق العاده بسیار پراهمیت است. همچنین میتوانید برای خرید لپ تاپ استوک مناسب شغل خود به سایت اول استوک مراجعه کنید.

مراحل کالیبره کردن رنگ مانیتور

کالیبره کردن رنگ مانیتور برای کاربران حرفه ای اهمیت بسیاری دارد. کالیبره کردن مانیتور به دو صورت سخت افزاری از طریق دکمه های مانیتور و نرم افزاری از طریق ویندوز امکان پذیر می باشد.

کالیبره مانیتور در ویندوز 7

کالیبره کردن مانیتور، عملی است برای تنظیم تنظیمات درست تصویر، رنگ و روشنایی از آن استفاده می‌شود. با کالیبره کردن مانیتور، تنظیمات اصلی صفحه نمایش شما کیفیت تصویر بالاتری را بدست می آورد.

برای کالیبره کردن مانیتور در ویندوز 7، از تنظیمات زیر استفاده می‌شود:

  • وارد کردن تنظیمات قدیمی: با استفاده از دکمه‌های ورودی بر روی مانیتور خود، می‌توانید به تنظیمات قدیمی مانیتور دسترسی پیدا کنید. با استفاده از این تنظیمات، شما می‌توانید رنگ، کنتراست و روشنایی صفحه نمایش خود را تنظیم کنید.
  • اجرای عمل کالیبره: در ویندوز 7، با استفاده از ویژگی‌های اختصاصی دسترسی به تنظیمات کالیبره، شما می‌توانید رنگ‌ها، گام‌های چیدمان و سایر تنظیمات مربوط به تصویر را به راحتی کنترل کنید. برای اجرای یک کالیبره، به قسمت تنظیمات رنگ و صفحه نمایش وارد شوید و بر روی گزینه “calibrate display” کلیک کنید.

لپ تاپ استوک HP


کالیبره کردن مانیتور در ویندوز 8

برای کالیبره کردن مانیتور در ویندوز8 با راست کلیک در دسکتاپ گزینه Personalize  را انتخاب کرده و وارد صفحه ای می شوید. گزینه دیس پلی را از قسمت سمت چپ انتخاب و وارد صفحه ای می شوید که گزینه کالیبره کردن رنگ را باید انتخاب کنید.

3 صفحه پشت سر هم را با انتخاب گزینه بعدی رد کنید. در صفحه بعد گزینه کالیبره را در حالت متوسط تنظیم و به صفحه بعد بروید. در این صفحه یک گزینه وجود دارد که باید آن را انتخاب کنید. سپس از صفحه بعد عبور کرده و در صفحه ای که پیش روی شما باز می شود سه گزینه قرار دارد که باید هر کدام را برای تنظیم رنگ های در بهترین حالت تنظیم کنید. این صفحه تنظیم سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی را از شما می خواهد. پس از آن به صفحه ای وارد می شوید که در آن گاما را تنظیم می کنید. در صفحه بعد یک گزینه وجود دارد که باید آن را انتخاب و به صفحه بعدی بروید. صفحات را به نوبت با گزینه بعدی رد کنید تا به صفحه ای برسید که دو کادر برای انتخاب شما مشخص کرده ، گزینه سمت چپ را انتخاب و به صفحه بعدی بروید.

سپس در این صفحه گزینه سمت راست را انتخاب و در صفحه جدید گزینه وسط ردیف پایین را انتخاب کنید. در صفحه بعد گزینه بالا سمت راست را انتخاب کرده و در اخر هم گزینه پایان را انتخاب کنید. در صورتی که در انجام این کار دچار اشتباه شدید می توانید مجدد این مسیر را تکرار کنید.

کالیبره کردن مانیتور

کالیبره کردن مانیتور در ویندوز 10

کالیبره کردن مانیتور در ویندوز 10 هم مانند ویندوز 7 است که در بالا توضیح دادیم . با این تفاوت که دیگر نیازی به باز کردن کنترل پنل را ندارد و برای شروع باید روی دسکتاپ گزینه Display Setting  را کلیک کرده و سپس گزینه Advanced Display Settings را انتخاب کنید  .

رزولوشن مانیتور را طوری تنظیم کنید که روبروی آن نوشته شده باشد Recommended

نوبت انجام تنظیمات در Color Calibration می باشد و این کار با انتخاب گزینه Next شروع خواهد شد .

بعد از پایان این مرحله تنظیمات مانتیور خود را انجام دهید Factory Default Color Settings بهترین انتخاب برای این مرحله می باشد .

بقیه ی مراحل مانند توضیحاتی است که برای ویندوز 7 داده شده می باشد .


لپ تاپ استوک LENOVO


کالیبره کردن مانیتور در ویندوز 11

در ویندوز11 کالیبره کردن رنگ به صورت دستی تنظیم می شود . در صورتی که بخواهید به صورت نرم افزاری مانیتورخود را کالیبره کنید باید از طریق منوی استارت گزینه Calibrate display color را پیدا و وارد صفحه شوید. گزینه بعد را انتخاب کنید تا امکان تنظیم اشعه گاما در مانیتور شما فعال گردد. تنظیمات را به سمت پایین بکشید و روشنایی نمایشگر را تنظیم کنید. در ادامه تنظیمات کنتراست را نیز تکمیل کنید که می توانید مناسب ترین حال را انتخاب کنید. اگر که مانیتور شما تصاویر را درست نشان می دهد گزینه بعد را انتخاب کنید.در این صفحه تنظیم تعادل رنگ از شما درخواست می شود. کافی است گزینه RGB  را به شکل مدنظر خود تنظیم کنیدcurrent calibration را انتخاب کرده و دکمه پایان را انتخاب کنید. در این لحظه تنظیمات کالیبره ذخیره و تصاویر جدید را با کیفیت تنظیم شده کالیبره دریافت کنید.

مزایای کالیبره کردن مانیتور

بهبود کیفیت تصویر: با کالیبره کردن مانیتور، می توانید تصویر خود را به بهترین کیفیت تنظیم کنید.

دقت بیشتر در کارهای گرافیکی: برای کسانی که با گرافیک و طراحی حرفه ای سروکار دارند، کالیبره کردن مانیتور بسیار مهم است.

ارزش آفرینی: با داشتن یک مانیتور کالیبره شده، می توانید بهترین نتایج را از کارهای خود بگیرید.

افزایش بازدهی: با داشتن مانیتور کالیبره شده، می توانید بازدهی خود را افزایش دهید. در صورت داشتن رنگ های دقیق، می توانید با سرعت بهتری به کارهای خود بپردازید .


لپ تاپ استوک ZBOOK


نکات مهم در رابطه با کالیبره کردن رنگ مانیتور

برای بدست آوردن بهترین نتیجه، از منبع تصویر با کیفیت و رنگدانه بالا استفاده شود .
ضروری است که در طول فرآیند کالیبره کردن، مرحله به مرحله پیش روید و تغییرات را با دقت بسیار مشاهده کنید.
به نورپردازی مناسب برای محیط اطراف و مانیتور خود توجه داشته باشید تا بتوانید تأثیر نور محیط بر رنگ‌ها را کاهش پیدا کند  .
می توان به طور دوره‌ای مانیتور را کالیبره کرد تا رنگ‌ ها به طور منظم به‌روز شوند و دقت تصویر نیز حفظ شود.

کالیبره کردن مانیتور هر چند وقت یکبار

هیچ پاسخ قطعی برای اینکه چند وقت یکبار باید مانیتور خود را کالیبره کنید وجود ندارد، زیرا به عوامل مختلفی مانند کیفیت نمایشگر، شرایط نور محیط و میزان دقت مورد نیاز شما بستگی دارد.

در اخر

خوشبختانه همه مانیتورهای کامپیوتر یک حالت ویژه برای برگشت به تنظیمات کارخانه دارند. بنابراین با خیال راحت کالیبره کردن بخش‌های مختلف مانیتور را انجام دهید. در صورت خراب شدن تنظیمات، می‌توانید همه چیز را به حالت اولیه برگردانید. شما می توانید با استفاده از یک مانیتور کالیبره شده سطح کار خود را بهتر کنید .

0/5 (0 نظر)
اشتراک گذاری