داغ شدن لپ تاپ
داغ کردن بیش از حد لپ تاپ؛ نشانه ها، علل و راهکارها

با گسترش استفاده از لپ تاپ ‌ها، مشکل داغ شدن لپ تاپ به یکی از مسائل پرطرفدار تبدیل شده است. داغ شدن لپ تاپ، ممکن است باعث کاهش عملکرد و کارایی آن شده و باعث خرابی دستگاه می‌شود. داغ‌ شدن بیش از حد لپ ‌تاپ چیزی فراتر از یک مشکل ساده است. اگر لپ‌تاپ شما بیش از حد داغ شود، عملکرد دستگاه شما را متوقف می کند.

داغ شدن لپ تاپ می تواند باعث خرابی در سخت افزاری و یا آسیب دائمی به سیستم شما شود. در این مقاله به بررسی مواردی مانند داغ کردن بیش از حد لپ تاپ؛ نشانه ها، علل و راهکارها خواهیم پرداخت که می تواند جلوی داغ شدن بیش از حد لپ تاپ شما و آسیب های احتمالی را بگیرد.

نشانه داغ شدن لپ تاپ

یکی از علائم اصلی داغ شدن لپ تاپ، کار کردن فن ها در تمام طول روشن بودن دستگاه با بالاترین سرعت و یا پایین آمدن قدرت سیستم است؛ زیرا پردازنده های جدید می توانند با کاهش سرعت کلاک، جلوی تولید گرمای زیاد را بگیرند. ممکن است بعد از داغ شدن بیش از حد لپ تاپ، سیستم به طور خودکار خاموش شود تا جلوی آسیب های سخت افزاری گرفته شود.


قیمت لپ تاپ استوک


راه های جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

زمانی که لپ تاپ شما بیش از حد گرم می شود باید دریچه های لپ تاپ خود را باز نگه دارید و اشیایی را که خیلی نزدیک به لپ تاپ شما هستند را نیز بردارید. سعی کنید که لپ تاپ خود را روی یک سطح صاف مانند میز قرار دهید. اگر این امکان وجود ندارد، سعی کنید یک کتاب یا جسم جامد را زیر آن قرار دهید. در صورت مشاهده گرد و غبار، کثیفی یا مو، فورا دریچه های هوا را تمیز کنید. در اتاق سردتر کار کنید. از پد خنک کننده استفاده کنید که لپ تاپ شما را بالاتر از هر سطحی که روی آن قرار دارد بالا می برد و دارای فن های داخلی برای افزایش جریان هوا است.

دمای استاندارد لپ تاپ

دمای استاندارد پردازنده‌ها بر طبق مدل پردازنده، مدل کاربرد و سیستم خنک‌کننده CPU متفاوت است. اما دستورالعمل‌های کلی وجود دارد که می‌تواند به شما در حفظ دمای مناسب CPU برای عملکرد و طول عمر دستگاه به شما کمک کند؛ برای مثال، در اکثر پردازنده‌های اینتل دمای Tjmax (حداکثر دمای پردازنده) حدوداً ۱۰۰ درجه سانتیگراد است و در دمای کمتر از این سطح به‌طور معمول کار می‌کنند؛‌ اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که کارکردن همیشگی CPU در دمای عنوان شده، می‌تواند طول عمر دستگاه را تحت‌ تأثیر قرار دهد.

علل رایج داغ شدن لپ تاپ

میزان داغ شدن لپ تاپ، تا حد زیادی طبیعی و بیشتر از آن، غیر طبیعی است. اینکه چه میزان داغ شدن طبیعی باشد، بستگی به ساختار لپ تاپ، دمای کاری و عملکرد آن دارد.

بیشتر: رفع مشکل هنگ کردن لپ تاپ

بعضی از علت های داغ شدن بیش از حد لپ تاپ:

مشکلات سخت‌افزاری:

  • خشک‌شدن خمیر CPU
  • مشکل RAM
  • مشکل Hard
  • CD داخل درایور لپ‌تاپ
  • مشکلات نرم‌افزاری:
  • خرابی ویندوز
  • ویروس گرفتن و …

کارت گرافیک لپ تاب:

با نصب نرم‌افزار for mark مشکلات کارت گرافیک را می توان متوجه شد

سیستم خنک کننده نامناسب

استفاده نکردن از سیستم خنک کننده ، می‌تواند یکی از دلایل داغ شدن لپ تاپ به طور مداوم باشد. این مسئله، در لپ تاپ های قدیمی تر بیشتر رایج است. بنابراین، در حین خرید لپ تاپ توصیه می کنیم کمی در این مورد تحقیق کنید. نظرات دیگر کاربران، می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

66358312

استفاده از لپ تاپ در هنگام شارژ

استفاده از لپ تاپ در هنگام شارژ می تواند یکی از مهم ترین دلایل داغ شدن لپ تاپ باشد و طول عمر باتری لپ تاپ را کاهش دهد. باتری در زمان شارژ از خود حرارت تولید می کند و این حرارت به قطعات دیگر سرایت می کند، به همین خاطر شاهد افزایش دمای بدنه لپ تاپ خواهید بود.

کند شدن سخت افزار

دنیای سخت افزار روز به روز در حال پیشرفت است و بزرگترین کمپانی های جهان، همواره بر روی ارائه سخت افزار هایی با توان پردازشی بالا کار می کنند. این روند باعث می شود نرم افزار ها و بازی های جدید نیز منابع بیشتری برای اجرا شدن درخواست کنند. پردازنده و کارت گرافیک با گذشت زمان و کارکرد زیاد کم کم توانشان کم می شود و دیگر نمی توانند مانند روز اول پردازش کنند.


لپ تاپ استوک گیمینگ


ویروسی شدن سیستم

دنیای بد افزار ها دنیای پیچیده ای است و  اگر ناخواسته سیستم تان را درگیر یکی از آن ها کنید، کار تمام است. خوشبختانه راه های زیادی برای حذف بد افزارها وجود دارد می توانید با خرید آنتی ویروس سیستم را به حالت اول بازگردانید.

عدم جریان هوای کافی

عدم جریان هوا، می‌تواند باعث افزایش دما در دستگاه شما شود. عدم جریان هوای ناکافی می تواند به دلیل بسته شدن راه های ورودی هوا، رخ دهد. اگر لپ تاپ شما بیش از حد داغ شده است، توصیه می کنیم این مورد را بررسی کنید.

قرارگیری نامناسب لپ تاپ، اصلی ترین علت داغ شدن لپ تاپ

قرارگیری لپ تاپ بر روی سطح نرم و کاهش جریان هوا، می‌تواند باعث افزایش داغ شدن لپ تاپ شود. سطوح نرم به علت انعطاف پذیری، تغییر شکل می دهند. اغلب ورودی های هوا در لپ تاپ ها، در قسمت زیرین قرار گرفته اند. بنابراین، قرار دادن لپ تاپ روی این سطوح، می تواند از عوامل مسدود شدن هوای ورودی باشد.

روش های خنک نگه داشتن لپ تاپ

  • حل مشکل خنک کننده های داخلی
  • استفاده از لپ تاپ روی کول پد
  • قرار دادن لپ تاپ روی سطح صاف و یا سفت
  • استفاده از نرم‌ افزارهای خنک‌کننده
  • بهینه کردن تنظیمات سخت افزاری
  • تنظیمات BIOS را آپدیت کنید
  • خمیر حرارتی CPU را تعویض کنید

در اخر

داغ شدن لپ تاپ یکی از مشکلاتی است که ممکن است در استفاده روزمره با آن، روبرو شوید. با درک علل داغ شدن، می ‌توانید از کاهش دمای لپ تاپ خود اطمینان حاصل کنید. بهینه ‌سازی عملکرد و تغییر تنظیمات، می‌تواند در بهبود کارایی و عمر مفید لپ تاپ شما نقش مهمی ایفا کند. عدم توجه به این موضوع می تواند صدمات جبران ناپذیری به سخت افزار و اجزای داخلی لپ تاپ وارد کند. بهتر است با در نظر گرفتن روش های گفته شده برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ، توجه ویژه ای داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
اشتراک گذاری