فرق کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر

فرق کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر ، کارت گرافیک از مهمترین بخش های یک دستگاه کامیپوتر و بزرگترین تولید کنندگان تصاویر خروجی برای نمایشگر می باشند، اما تنها کار آنها نمایش ساده صفحه نمایش نیست. کارت گرافیک کارهایی مانند: محاسبات ریاضی، پویانمایی ۲ بعدی و ۳ بعدی و … را نیز انجام می دهد.

فرق کارت گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر

کارت گرافیک بر خلاف پردازنده مرکزی دارای هزاران هسته است. تهیه و تولید کارت گرافیک در قالب یک صفحه مدار چاپی (کارت توسعه) است. کارت گرافیک به عنوان یک رابط میان نمایشگرها و پردازشگر عمل کرده و اطلاعات دیجیتالی پردازش شده را برای نمایشگر تبدیل می کند. از این رو، می توان گفت که میزان کیفیت تصاویر بر روی نمایشگر و اجرای برنامه های مختلف، به میزان بسیار بالایی به نوع کارت گرافیک بستگی دارد. کارت گرافیک به علت بالا بودن قدرت پردازشی به پردازنده مرکزی در انجام کارها و افزایش عملکرد آن ها کمک می کند.

اسامی که در کارت گرافیک ها استفاده می شوند، عبارتند از: Iris، Radeon، Quadro (کارت گرافیک‌های سری ایستگاه کاری) ،HD Graphics ، GeForce(برای استفاده عمومی و بازی).

در حالت کلی دو نوع کارت گرافیک (مجتمع و مجزا) وجود دارد. درون پردازنده مرکزی کارت گرافیک مجتمع به‌ صورت یکپارچه و واحد وجود دارد و حافظه آن با پردازنده مشترک است، اما حافظه کارت گرافیک مجزا مستقل و مختص آن است که به آن VRAM یا حافظه ویدیویی می گویند. باید توجه داشت که رم موجود روی مادربرد باVRAM متفاوت است و نباید با هم اشتباه گرفته شوند. از بین این دو، نوع مجزا عملکرد مناسبتری دارد. مقدار VRAM در بین این کارت ها بین ۲ تا ۸ گیگابایت می باشد. از کارت گرافیک های مجتمع انتظار عملکرد پایین تری نسبت به کارت های مجزای همسان می رود چرا که این نمونه دارای حافظه مجزا نیست و از حافظه سیستم استفاده می کند. این موضوع هنگام نصب و اجرای بازی ها بروز می کند.

محدوده فضایی سیستم های کامپیوتری از لپ تاپ ها بیشتر است و همین موضوع باعث تفاوت در طراحی نوع کارت گرافیکی می شود. کارت گرافیک لپ تاپ های اداری و دانشجویی نیز متخص به آنها می باشد. به همین دلیل، تا چند سال پیش، شرکت هایی مانند NVIDIA و AMD نام کارت های گرافیک مخصوص لپ تاپ و کامپیوترها را مشابه انتخاب می کردند و فقط در یک حرف M تفاوت داشتند. حرف M قبل از دومین سری اعداد آورده می‌شد که معنای آن متحرک است. اگر در پایان نام کارت گرافیک حرف M وجود داشت، یعنی این کارت گرافیک مختص لپ تاپ و تبلت بوده ولی اگر وجود نداشت، به سیستم کامپیوتری خانگی اختصاص داشت. مانند: کارت گرافیک AMD Radeon R9 380 که مختص کامپیوتر و کارت گرافیک AMD Radeon R9 M380 مختص لپ تاپ است که عملکردی ضعیف تر از نوع کامپیوتر دارد.

امروزه پسوند M در نام کارت گرافیک های لپ تاپ وجود ندارد. شرکت های مختلف با تلاش بسیار توانستند کارت های گرافیک لپ تاپ ها و کامپیوترهای خانگی را همسان سازی کنند و کارت های گرافیک لپ تاپ مشابه کارت گرافیک کامپیوترهای خانگی، با نام هایی مانند: GTX1080 و GTX1070 شناخته شوند.

پیشوند ها در نام کارت گرافیک‌های AMD عملکرد آنها را نشان می دهند. پس از حذف حرف M ، تمام کارت گرافیک ها به‌صورت RX نام‌گذاری می‌شوند. شماره ای که بعد از حرف R می آید نشان دهنده نسل کارت است و هرچه شماره آن بالاتر باشد کارت از نسل جدیدتری است. به عنوان مثالR9 نسبت به R7کارت گرافیک رده بالاتر و از نسل جدیدتر محسوب می‌شود. عدد بعدی سطح عملکرد و آخرین عدد اصلاحات صورت گرفته بر روی کارت گرافیک را نشان می دهد. توجه داشته باشید که اگر حرف X در پایان نام وجود داشت نشان دهنده سرعت بالای کارت گرافیک در مقایسه با نوع اصلی است.

در نام کارت گرافیک‌های Intel از عبارت‌های خاصی استفاده نمی‌شود. مانند: HD Graphics 620. در این کارت گرافیک ها هرچه شماره بیشتر باشد قدرتمندتر و سریعتر می باشد.

کارت گرافیک دارای مشخصات زیادی است که هنگام خرید کارت گرافیک باید به آن توجه کنید. مانند: سرعت بوست، پردازنده جریانی، سرعت حافظه، ای‌ام‌دی پردازنده جریانی، پهنای باند حافظه (مهم ترین مشخصه)، انویدیا، شکاف نسلی. برای خرید لپ تاپ استوک می توانید فروشگاه سایت اول استوک مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)