تفاوت استوک با دسته دوم

امروزه افراد زیادی به دلایل مختلفی اقدام خرید کالا های کارکرده می­کنند. قطعا برای شما نیز این سوال پیش آمده که تفاوت استوک با دسته دوم چیست و هر کدام چه ویژگی هایی دارند. در این مقاله قصد داریم در رابطه کالا های دسته دوم و استوک به خصوص لپ تاپ صحبت کنیم؛ چرا که لپ تاپ یکی از مهم ترین کالا های دیجیتالی است که اکثر افراد جامعه به خصوص دانشجویان در حال خرید آن هستند و افراد کمی نیز می­توانند یک لپ تاپ نو خریداری کنند. معمولا افراد زیادی تفاوت کالای استوک با دست دوم را نمی­دانند و برخی از افراد نیز آن ها را با هم یکی می­دانند و تفاوت بین آن ها نمی­بینند.

استوک چیست؟

کالای استوک یا همان Stock در زبان لاتین به معنای کالایی است که در انبار قرار گرفته و آماده تحویل به مشتری است اما این کلمه در بازار محصولات مختلفی مثل بازار پوشاک و مخصوصات کالا های دیجیتال ایران کاملا معنی متفاوتی دارد و از آن با معنی اشتباهی استفاده می­کنند. در ایران به کالایی استفاده شده و دست دوم اما در حد نو و قابل استفاده باشد، استوک گفته می­شود. البته همان طور که گفتیم استوک تنها در ایران با مفهوم کالای دست دوم یاد می­شود و الزاما یک کالای استوک استفاده شده نیست.

در کشور های مختلفی مثل آمریکا و کشور های اروپایی کالاهایی که چند سال پس از تولیدشان گذشته و هزینه به فروش نرسیده اند و یا در انبار باقی مانده اند، با حدودا 70 الی 75 درصد تخفیف به عنوان یک کالای اشتوک به فروش می­رسند. این مفهوم اصلی استوک است و باید سعی کنید این موضوع را با کالای دست دوم اشتباه نگیرید. برای مثال اگر در کشور های اروپایی کالایی با چند سال خدمات پس از فروش پس از یک سال هنوز به فروش نرسیده باشد، با درصد زیادی تخفیف برای فروش گذاشته می­­شود تا زودتر به فروش برسد.

همچنین در برخی موارد کالاهایی که بعد از فروش توس مشتری مرجوع شده اند، پس از بازگشت از قیمت آن ها به دلیل استفاده شدن و یا باز شدن پلمپ کالا با قیمت کمتر و با نام استوک به فروش می­رسند. مثالی دیگر نیز در این باره وجود دارد که زمانی که تولید یک کالا متوقف می­شود، تولید لوازم جانبی و قطعات آن نیز پایان می­یابد تا مشتری مجبور شود که کالای خود را تعویض کند و جدیدتر آن را خریداری کند. در این حالت لوازم و قطعات باقی مانده از آن کالا در انبار به راحتی در کشور های خارجی به فروش می­رسد.

تفاوت کالای استوک با دست دوم

تا اینجای کار قطعا تفاوت کالای دست دوم و استوک را متوجه شده اید اما باز هم می­خواهیم درباره تفاوت آن ها صحبت کنیم. برای مثال می­خواهیم تفاوت لپ تاپ استوک و دست دوم را با یک دیگر مقایسه کنیم و بگوییم که چگونه می­شود آن ها را از یکدیگر تشخیص داد. برای اینکه بتوانید یک کالای دست دوم را از استوک تشخیص دهید باید آن ها را بهتر بشناسید. همان طور که قبلا هم گفتیم کالا های زیادی در کل دنیا وجود دارند که از حالت آکبند خودشان خارج شده اند اما باز هم به دلیل همان مرجوع شدن آن ها هنوز نو و کاملا سالم هستند.

لپ تاپ های استوک از لحاظ میزان کارکرد به دو دسته تقسیم می­شوند: دسته اول همان لپ تاپ هایی که از لحاظ فنی و ظاهر هیچ مشکلی ندارند و معمولا مشتری ها دنبال این چنین کالا هایی هستند و دسته دوم همان لپ تاپ هایی هستند که از نظر فنی مشکلی ندارند ولی از خط و خش و مشکلات ظاهری برخوردار هستند که قطعا این نوع استوک قیمت پایین تر و ارزان تری خواهد داشت. یکی از مهم ترین تفاوت های لپ تاپ استوک با دست دوم در این است که شما اطمینان دارید کالای خریداری شده قطعات سالم و کاملی دارد اما برخی از لپ تاپ های دسته دوم تعمیری هستند و یا برخی از آن دست کاری شده و قطعاتی از روی آن ها برداشته شده. همچنین لپ تاپ استوکی که شما خریداری می­کنید کاملا سالم است و هیچ تفاوتی با نوع آکبند همان لپ تاپ ندارد اما لپ تاپ های دست دوم قطعا به دلیل اینکه استفاده شده اند از عمرشان کاسته شده و یا حتی آسیب دیده اند.

راهنمای خرید وسایل استوک

با این وضعیت و قیمت های بالا قطعا همه افراد خرید وسایل استوک را انتخاب می­کنند و ترجیح می­دهند که از کالای سالم تر و در عین حال ارزان تر استفاده کنند. همان طور که گفتیم برخی از شرکت ها به جهت مشتری مداری و جذب مشتری مدتی بعد از فروش کالاها به خصوص کالا های دیجیتال به آن ها اجازه مرجوع کالا در صورت نارضایتی می­دهند. کالا های مرجوعی مستقیما به انبار منتقل می­شوند و اجازه فروش دوباره در فروشگاه به آن ها داده نمی­شود.

بعد از آن تمامی کالا های مرجوعی با درجه های D،B،C،A و A+ درجه بندی می­شوند و به صورت کالای استوک روانه بازار می­شوند که در این حالت باید بگوییم که رده A+ و A این کالا ها بهترین و مطمئن ترین از لحاظ سالم بودن و همچنین اصل بودن کالاهای استوک هستند. البته در ایران افراد سودجویی با خرید جنس های تقلبی و ارزان، آن ها را به اسم کالای استوک می­فروشند و همچنین هیچ مسئولیتی را به عهده نمی­گیرند.

معایب خرید کالای استوک

امروزه به دلیل اینکه بازار فروش استوک در کشور های مختلفی مثل ایران داغ است، دلال های زیادی اقدام به خرید کالاهای بسیار ارزان قیمت و کم کیفیت به صورت غیر مستقیم می­کنند و بعد از آن کالا های خریداری شده را با نام کالای استوک به فروش می­رسانند. این کالا های به ظاهر استوک قطعا باعث نارضایتی مشتری خواهد شد و در آخر مشتری نیز نمی­تواند کاری انجام دهد و ضرر خود را جبران کند.

در این حالت اگر قصد دارید تا کالای استوک خریداری کنید باید خیلی حواستان را جمع کنید تا دچار مشکل نشوید. برای اینکه چنین مشکلی برایتان ایجاد نشود باید همان موضوعاتی که در تفاوت های استوک و کالای دست دوم به شما گفته ام را مثل این موضوع که کالای استوک تقریبا با کالای نو تفاوتی ندارد و همچنین از لحاظ ظاهر و فنی معمولا دچار مشکل نیست را به یاد داشته باشید و در زمان خرید از آن ها استفاده کنید.

جمع بندی

در کل خرید و استفاده از کالاهای استوک فرصتی بسیار خوب برای افرادی است که به لپ تاپ یا کالاهای مثل آن نیاز دارند، است تا بتوانند کالای مورد نیاز خود را با هزینه کمتر تهیه کنند. اما در همین حال که کالاهای استوک قیمت کمتری هم دارند افراد سودجویی نیز هستند که با کلاه برداری کالا های بی کیفیت می­فروشند.

 

0/5 (0 نظر)