کارت گرافیک لپ تاپ کجاست
کارت گرافیک لپ تاپ کجاست؟

کارت گرافیک لپ تاپ کجاست؟

کارت گرافیک لپ تاپ کجاست؟ در این مطلب قصد داریم تا نگاهی دقیق تر به یکی از قطعات مهم لپ تاپ یعنی کارت گرافیک بیاندازیم. در این مطلب به شما نشان می دهیم که کارت گرافیک لپ تاپ کجاست؟ چه وظیفه ای دارد و چگونه باید مشکلات آن را عیب یابی کرد؟ اما ابتدا بهتر است نیم نگاهی به عملکرد و ساختار این قطعه در لپ تاپ داشته باشیم. کارت گرافیک با نام های دیگری نیز شناخته می شود. كارت ویدئو، برد گرافیك، آداپتور ویدئو، برد نمایش ویدیوئی و … برخی از نام های این قطعه می باشند.
هر کارت گرافیک از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: اینترفیس ویدئو، اینترفیس كامپیوتر و حافظه.

آشنایی و آگاهی از بخش های مختلف کارت گرافیک، نقش ویژه ای در عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ دارد. در صورتی که مشکلی در تصویر نمایش داده شده در صفحه نمایش لپ تاپ وجود داشته باشد باید توجه داشت که آشنایی با اجزا کارت گرافیک، کمک شایانی در طی صحیح فرآیند عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ و تشخیص درست اشکال پیش آمده خواهد کرد. کارت گرافیک جز آن دسته از قطعاتی است که در صورت بروز اشکال در تصاویر مانیتور لپ تاپ، صحت عملکرد آن می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد. بعضی از علائمی که می تواند نشانه وجود مشکل در کارت گرافیک باشد عبارتند از: عدم نمایش تصویر در صفحه نمایش، وجود خط های عمودی در تصویر، خاموش شدن مانیتور، کاهش سرعت نمایش تصویر در مانیتور.

روش تشخیص مدل کارت گرافیک لپ تاپ

در حالت عادی کاربران چندان نیازی به دانستن مدل کارت گرافیک خود ندارند. اما در مواردی مثل دانلود، نصب یا آپدیت درایور کارت گرافیک، به تشخیص نوع دقیق مدل کارت گرافیک نیاز داریم. برای منظور می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

1. تشخیص مدل کارت گرافیک لپ تاپ با Computer Management

یکی از روش های تشخیص مدل کارت گرافیک، که ساده ترین راه نیز می باشد، استفاده از Computer Management است. برای دسترسی به این بخش تنها کافیست روی آیکون Computer روی Desktap لپ تاپ خود راست کلیک کرده و سپس به بخش مدیرت دستگاه (Manage) رفته و به آدرس زیر مراجعه کنید.

System Tools > Device Manager > Display adapters

پس از طی کردن این آدرس، می توانید مدل دقیق کارت گرافیک خود و مشخصات آن را مشاهده و یادداشت کنید.

2. تشخیص مدل کارت گرافیک از طریق System Information

در این روش با استفاده از منوی strat می توایند مدل کارت گرافیک لپ تاپ خود را مشاهده کنید. برای این منظور تنها کافیست عبارت msinfo32 را در منوی جست و جوگر استارت، سرچ کرده تا وارد پنجره System Information شوید. سپس از پنل سمت چپ، وارد بخش Components شده و گزینه Display را انتخاب کنید. حال می توانید شرکت سازنده کارت گرافیک، مدل، حافظه و سایر اطلاعات کارت گرافیک را مشاهده کنید.

کارت گرافیک لپ تاپ کجاست؟

3. تشخیص مقدار حافظه کارت گرافیک از طریق Screen resolution

یکی دیگر از اطلاعات مهمی که در رابطه با کارت گرافیک وجود دارد مقدار حافظه آن است. اگر از مقدار حافظه لپ تاپ خود آگاهی ندارید. با این روش به آسانی می توانید از آن مطلع شوید. برای این منظور، در محلی خالی از دسکتاپ راست کلیک کرده و گزینه Screen resolution را انتخاب کنید. پس از آن وارد بخش Advanced settings شده و سر برگ Adapter را انتخاب کنید. در این قسمت مقدار حافظه کارت گرافیک و سایر اطلاعات مرتبط با آن وجود دارد.

4. شناسایی شرکت سازنده و مدل کارت گرافیک لپ تاپ از طریق DirectX

یکی دیگر از روش هایی که از طریق آن می توان به مدل و مشخصات کارت گرافیک دسترسی داشت استفاده از DirectX است. برای دسترسی به آن تنها کافیست وارد بخش Start شده ودر بخش جست وجو عبارت Dxdiag را سرچ کنید. با زدن دکمه اینتر صفحه ای به شما نشان داده می شود که اطلاعات سیستم در آن درج شده است. در این بخش هدف ما دسترسی به اطلاعات کارت گرافیک است پس وارد زبانه Display شده تا اطلاعات کاملی از کارت گرافیک لپ تاپ خود را مشاهده کنید. صفحه ای که مشاهده خواهید کرد شبیه تصویر زیر است.

کارت گرافیک لپ تاپ کجاست
کارت گرافیک لپ تاپ کجاست

در صورتی که نتوانستید از روش Dxdiag استفاده کنید می توانید از یک راه حل جایگزین بهره ببرید برای این منظور به Control Panel ویندوز خود مراجعه کرده و وارد بخش Device Manager شوید. با مراجعه به Display Adapters می توانید مدل کارت گرافیک خود را مشاهده کنید.

برای خرید لپ تاپ استوک می توانید به فروشگاه سایت اول استوک مراجعه فرمایید و یا با شماره های داخل سایت تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره رایگان، بهره مند شوید.

0/5 (0 نظر)