راهنمای خرید لپ تاپ استوک
راهنمای خرید لپ تاپ استوک

راهنمای خرید لپ تاپ استوک ، امروزه اهمیت لپ تاپ برای هر فردی مشخص است به طوری که این وسیله یکی از اصلی‌ترین وسایل تعامل فرد با دنیای اطراف شناخته می شود. با نگاهی به محیط اطراف (مراکز، محیط و…) می‌توان ردپایی از این سخت افزار قدرتمند را یافت. بنابراین اگر قصد خرید لپ تاپ دارید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در خرید یک لپ تاپ نو یا دست دوم از یک بازار الکترونیکی، شما را یاری کنیم.

در ابتدای راهنمای خرید لپ تاپ استوک به بررسی مفهوم استوک می‌پردازیم در ایران کالای دسته دوم تحت عنوان استوک به فروش گذاشته می‌شود. در صورتی که استوک معنی متفاوتی از کالای کارکرده یا دست دوم دارد.

در بازارهای فروش آمریکا و اروپا خریدار می‌تواند بدون هیچ دلیلی تا 30 روز جنس خریداری شده را برگرداند و مبلغ پرداختی را به طور کامل دریافت کند این کالای مرجوعی که کارتون ندارد و نمی‌توان آن را در بازار به عنوان جنس نو و آکبند فروخت مستقیم به انبارها منتقل شده و نام استوک را می‌گیرند. کشورهای حاشیه خلیج فارس و به طور مشخص کشور دبی، مهم ترین وارد کننده لپ تاپ استوک اروپایی به خاورمیانه محسوب می شوند و عمده لپ تاپ های وارداتی ایران از این نوع است.

کالا استوک کالایی تقریبا نو است. دلیل محبوبیت این نوع از محصولات کیفیت برابر و قیمت کمتر آن نسبت به محصولات کارتون دار است. اما نکته‌ قابل بیان دیگر این است که در ایران، کالای دست دوم نیز استوک نامیده می‌شود. با توضیحات بیان شده می‌توان در نظر گرفت که خرید یک لپ تاپ استوک می‌تواند مقرون به صرفه باشد اما برای خرید آن باید نکاتی را قبل از خرید بررسی کرد.

ابتدا شما را با انواع مدل‌های لپ تاپ استوک برندهای مشهور دنیا آشنا می‌کنیم تا فرصت آشنایی با انواع محصولات را داشته باشید.

لپ تاپ استوک گیمینگ

این لپ تاپ ها دارای سخت افزار با قدرت بالا هستند. کارت گرافیک AMD از ویژگی‌های این محصول به شمار می رود. لپ تاپ های گیمینگ محصول پیشنهادی برای مهندسین می‌باشد اچ پی، ایسوس، ریزر و… از تولیدکنندگان اصلی و بزرگ این نوع لپ تاپ ها هستند. مزیت خرید این کالا، ارزان بودن آن در مقایسه با مدل‌های نسل جدید و آکبند هستند.

لپ تاپ استوک لنوو

کمپانی لنوو، شرکتی چند ملیتی است که فعالیت خود در زمینه تولیدات کامپیوتر از سال 1984 در آمریکا آغاز کرده است. مهم ترین سری از لپ تاپ های لنوو سری think pad است که به عنوان استوک در بازار به فروش می‌رسد.

این نوع لپ تاپ 25 سال پیش توسط ریچارد سپر ساخته شده است. این شرکت چینی هر ساله محصولات خود را برای عرضه در بازار جهانی، در نمایشگاه ها و رویدادهای فناوری نقاط مختلف جهان معرفی می‌کند. استوک تینک پد تقریبا جدید مقرون به صرفه است. با عرضه سری های جدید، مدل های قبلی دچار افت قیمت می‌شوند. لپ تاپ های استوک اچ پی و ایسوس نیز دارای محصولات استوک هستند.

حال با آشنایی نسبی از استوک و برندهای مطرح به بررسی نکاتی در خرید این نوع محصولات می‌پردازیم:
پیچ: پیچ‌های نوت بوک دارای قفلی است که تنها با فشار مضاعف باز می‌شود که با بررسی باز شدن آن ها باید درون محل قرارگیری پیچ ها شاهد رنگ نقره ای و آثار باز شدن بر روی پیچ ها باشیم. این باز شدن باعث استوک نام گرفتن این قطعات شده است.

بررسی پورت و اتصالات و ODD : در موارد بسیاری شاهد کار نکردن پورت لپ تاپ استوک هستیم. ممکن است فروشنده ادعا کند در صورت تغییر ویندوز و درایو دستگاه، پورت ها فعال خواهند شد اما این مشکل با نصب ویندوز جدیدتر حل نمی‌شود بنابراین از سلامت پورت‌ها مطمئن شوید. مهم ترین پورت های هر لپ تاپ HDMI و USB است. بررسی با دی وی دی را فراموش نکنید البته گاهی دستگاه به دلیل سرعت پایین و عدم شناخت سریع ممکن است دچار مشکلاتی شود. اهمیت بررسی این قسمت به دلیل پرهزینه بودن برای تعمیر این نوع درایو است.

تست هارددیسک: استفاده از نرم افزار های مانند: HD sentine برای مشاهده وضعیت فضای ذخیره سازی و سلامت آن توصیه می‌شود.

مانیتور و گرافیک: با استفاده از کلیدهای ترکیبی fn و f1 یا f12 نور صفحه را کم و زیاد کرده و از سلامت آن مطمئن شوید حداکثر 2 پیکسل سوخته در نمایشگر قابل قبول است اما بیشتر نه … برای بررسی دقیق تر می‌توان برنامه یا بازی دارای محیط گرافیکی را در زمان ده الی پانزده دقیقه اجرا کرد و متوجه وجود خطا در نقاط مختلف صفحه و تغییر رنگ های احتمالی شوید. در این قسمت تغییر رنگ قسمت های لپ تاپ را نیز به طور جدی بررسی کنید چرا که مانیتور قسمت گرانی است و در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض هزینه زیادی رابه شما تحمیل می کند. این تغییر رنگ شامل قسمت های بی رنگ، رنگ ناموزون و رنگ های صورتی و بنفش نیز می‌شود.

صفحه کلید و موس پد:

برای تست صحت کارکرد این قسمت از لپ تاپ از برنامه های Keyboard Test، Pass Mark استفاده کنید خرابی موس پد و کیبورد در لپ تاپ ها شایع است.

سیستم خنک کننده:

سامانه های خنک کننده در لپ تاپ ها در دراز مدت دچار مشکل می‌شوند و نیاز به سرویس های دوره ای دارند در غیر این صورت ممکن است صدمات جدی به قسمت های گرافیک و cpu وارد کنند. تعمیر این قطعات هزینه زیادی دارد و از قطعات گران قیمت نوت بوک محسوب می‌شوند همچنین می توان از نرم افزارهایی مانند: GPU-Z، CPU-Z، HW Monitor برای بررسی و تست دمای تمام قطعات داخلی لپ تاپ استفاده کرد. در حالت کلی سرعت بالای فن و نویز صوتی از نشانه های ضعیف بودن این قطعات است که نیازمند تعویض یا سرویس می‌باشند.

عمر لپ تاپ

نکته دیگری که می توان در راهنمای خرید لپ تاپ استوک به آن اشاره کرد توجه به میانگین عمر لپ تاپ ها است. این دستگاه ها در دوره ای کارایی بالایی دارند از این رو در هنگام خرید برای اطمینان از سلامت حافظه، رم و …لازم است به سن لپ تاپ نیز توجه شود چرا که لپ تاپ با طول عمر کمتر دارای کارکرد بهتری است. همچنین بررسی سلامت شارژر و باتری نکته ای مهم در خرید آن است که با نرم افزار و تست دوره ای می توان از سلامت باتری مطمئن شد. اهمیت سالم بودن باتری برای لپ تاپ هایی که دیگر تولید و در بازار عرضه نمی‌شود اهمیت دو چندانی دارد.

نصب برنامه های خاص

نکته بسیار مهم، بررسی هدف شما از خرید لپ تاپ است اگر خواهان استفاده از برنامه خاصی در لپ تاپ هستید در هنگام خرید برنامه مورد نظر را به عنوان تست در لپ تاپ مورد نظر نصب کنید و از سرعت اجرای آن مطمئن شوید چرا که ممکن است سیستمی دارای سرعت مناسب باشد و در هنگام نصب برنامه ای تخصصی به شدت کند شود.

خرید حضوری یا اینترنتی؟

نکته دیگر امکان اجرای این تست ها در لپ تاپ مورد نظر است گاه با خریدهای اینترنتی و غیر حضوری امکان این نوع بررسی ها وجود ندارد. در زمان خرید این مورد را نیز باید مد نظر قرار داد.

در پایان به ذکر نکات کلی به صورت خلاصه می‌پردازیم:

بررسی سلامت تمامی دکمه های کیبورد
اطمینان از سالم بودن تمام قسمت های لپ تاپ، چرا که هر فرورفتگی یا خش روی سیستم، احتمال وارد شدن ضربه و صدمه به سیستم داخلی را افزایش می‌دهد.
باز و بسته کردن درب لپ تاپ و بررسی لولای آن
بررسی سن و مشخصات محصول مورد نظر و بررسی ویژگی ها و آیکون های مدل و بررسی با نرم افزار های مورد اطمینان
چک کردن و اطمینان از سالم بودن صفحه نمایش، تاچ، موس، باتری و شارژر
در پایان امیدواریم با آشنایی شما با لپ تاپ های استوک، از مهم ترین ویژگی استوک یعنی کیفیت برابر محصولات نو با قیمتی ارزان را تجربه کنید و از سود مورد اطمینان حاصل از این نوع خرید با رعایت استاندارهای خرید لذت ببرید.

0/5 (0 نظر)