تست باطری لپ تاپ
تست سلامت باطری لپ تاپ

تست سلامت باطری لپ تاپ ، در خرید لپ تاپ باید نکات زیادی را رعایت کرد و قطعا برای شما این سوال پیش آمده که این نکات و معیار ها چه مواردی هستند و چگونه باید به آن ها پرداخت. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با یکی از مهم ترین مراحل و کار هایی که قبل از خرید هر لپ تاپ باید انجام دهیم، یعنی تست سلامت باطری لپ تاپ بپردازیم.

قطعا باطری بخشی بسیار مهم در سخت افزار یک لپ تاپ است که شما به عنوان فردی که از آن استفاده می­کند، باید برای سلامت آن تلاش کنید. البته تست باطری لپ تاپ فقط مختص به کسانی که قصد خرید لپ تاپ را دارند نیست و به درد دارندگان لپ تاپ نیز می­خورد. شاید برایتان پیش آمده باشد که باتری لپ تاپ شما خیلی زود شارژ خود را کم می­کند و ضعیف شده است. در این حالت به دلایل مختلفی مثل شارژ شدن و همچنین تخلیه مداوم، باتری لپ تاپ ضعیف شده و ظرفیت قبلی خود را از دست داده است.

شما می­توانید با دانستن میزان ظرفیت اصلی باتری و همچنین ظرفیت باقی مانده و قابل استفاده باطری لپ تاپ، از میزان سلامت آن مطلع شوید. شاید برای شما پیش آمده باشد که در زمان کار با لپ تاپ وقتی که شما از میزان شارژ و دوام آن اطمینان دارید و یا حتی لپ تاپ به شارژ متصل است، ناگهان میزان شارژ باتری افت پیدا کند و یا خالی شود. این موضوع گاهی اوقات در حالی اتفاق می­افتد که ویندوز هیچ اخطاری از تمام شدن میزان شارژ باتری به شما نمی­دهد. مشخص است که مشکلی در باتری لپ تاپ پیش آمده و باید به آن رسیدگی کرد تا از این بیشتر دچار خرابی نشود. در ادامه این مقاله در رابطه با این موضوع توضیح خواهیم داد و راه حل های موجود را به شما معرفی می­کنیم.

نحوه تست سلامت باطری

استفاده کردن از دستور خط فرمان

در دسترس ترین نرم افزار و قابلیتی که برای انجام تست باطری لپ تاپ به کارتان می­‌آید، نرم افزار خط فرمان یا همان Command Prompt ویندوز است. این نرم افزار قابلیت های زیادی دارد که ما در اینجا قصد داریم فقط از قابلیت تست شارژ باتری آن استفاده کنیم. این نرم افزار را با جستجو در پنل Search ویندوز و یا با زدن کلید های Win+R و سپس وارد کردن نام CMD می­توانید پیدا کنید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که باید نرم افزار به صورت Run as administrator اجرا شده باشد و در غیراین صورت امکان دارد که تست شما کار نکند و با مشکل مواجه شود. بعد از باز شدن نرم افزار کد دستوری [Powercfg -energy] را وارد کنید.

زمانی که این کد را اجرا کردید، حدودا یک دقیقه طول می­کشد تا تست و مراحل اولیه مربوط به آن انجام شود. بعد از آنکه تست به پایان رسید، ویندوز تعداد خطا های موجود را به شما نشان خواهد داد و بعد از آن یک مسیر با فایل energy-reprot.html به شما نشان می­دهد که برای اینکه بفهمید این خطا ها و مشکل ها برای چیست باید این فایل را اجرا کنید و بعد از آن به بررسی این خطا ها بپردازید. در یکی از موارد یافت شده چنین اطلاعاتی را دریافت می­کنید که معمولا در آخر صفحه قرار دارد:

Battery       : Battery Information

Battery ID          ASUSTeKK55–47

Manufacturer                   ASUSek

Serial Number

Chemistry                            Lion

Long Term                              1

Design Capacity                51700

Last Full Charge                38940

 

راهنمای تست سلامت باتری

در این اطلاعات گزینه Design Capacity همان میزان اصلی باطری لپ تاپ شما است و گزینه بعدی که Last full charge نیز میزان سلامت و ظرفیت کنونی نگهداری شارژ باطری را نشان می­دهد که در صورتی که این دو عدد با یکدیگر برابر باشند و یا به یکدیگر خیلی نزدیک باشند، می­توانید از سلامت باطری لپ تاپ خودتان مطمئن شوید ولی در صورتی که میزان عدد Last full charge کمتر بود، به این معنا است که باطری لپ تاپ شما آسیب دیده و هر چه این مقدار کمتر باشد، آسیب نیز بیشتر است.

استفاده کردن از نرم افزار BatteryCare

راه قبلی برای افرادی بود که به نرم افزار Batterycare دسترسی نداشتند و یا راه حلی سریع می­خواستند اما این روش از لحاظ مراحل و اطلاعات دریافتی بهتر است و در صورت تمایل می­توانید از آن استفاده کنید و باطری لپ تاپ خود را تست کنید. این نرم افزار علاوه بر تست باتری، اطلاعات زیادی را در رابطه با باتری لپ تاپ تان به شما می­دهد که می­توانید از آن ها استفاده کنید.

گزینه هایی که در این بخش می­خواهید درباره آن ها صحبت کنیم، تقریبا همان قابلیت و کارایی دستورات خط فرمان را انجام می­دهند اما کمی با آن ها تفاوت دارند. در قسمت Dischargers Information می­توانید میزان ظرفیت اصلی باتری لپ تاپ تان و همچنین میزان سلامت آن با خبر شوید. نکته ای که باید در رابطه با این نرم افزار بگوییم این است که در صورتی میزان عدد Current capacity کمتر از Design capacity بود، بهتر است که دیگر کم کم به فکر یک باتری جدید برای لپ تاپ خود باشید .

کالیبره کردن باتری لپ تاپ

گاهی پیش آمده که باتری لپ تاپ مشکلی از لحاظ ظرفیت و سلامت نداشته و با این حال مشکلات و اختلالاتی در روند انجام کار و عملکرد خود داشته. در این وضعیت می­توان گفت که مشکل از کالیبره نبودن باتری است. در لپ تاپ قسمتی وجود دارد که میزان شارژ باقی مانده در لپ تاپ را اندازه گیری می­کند و بعد از آن به سیستم عامل اعلام می­کند. در زمانی که این قسمت کالیبره یا همان تنظیم نباشد، اطلاعات نادرستی از شارژ باتری لپ تاپ را به شما نشان می­دهد و در نتیجه مشکلاتی از قبیل مصرف شارژ سریع، مشکلاتی در شارژ شدن باتری و… را به بار می­آورد.

در صورتی که باتری لپ تاپ خود را کالیبره کنید، تا حد زیادی مطمئن می­شوید که اطلاعات نشان داده شده تا حدودی درست هستند. معمولا تویصه می­شود که کالیبره کردن باتری را هر چند وقت یک بار انجام دهید تا از سلامت باتری مطمئن باشید. برای کالیبره کردن باتری لپ تاپ شما می­توانید از دو روش استفاده کنید؛ یک استفاده از نرم افزار Battery Calibration  و دو کالیبره کردن به صورت دستی. قطعا راه اول به دلیل اینکه از نرم افزار استفاده می­شود، راه آسان تری است و همچنین اطمینان بیشتری نیز دارد. به شما پیشنهاد می­کنیم از نرم افزار استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید به دلیل اینکه کالیبره کردن به صورت دستی مراحل زیادی دارد و ممکن است زمان زیادی ببرد و یا به درستی تمام کار ها را انجام دهید.

جمع بندی

 خرابی باتری لپ تاپ می تواند باعث هنگ کردن لپ تاپ بشود. در کل روش های زیادی برای تست سلامت باتری لپ تاپ موجود دارند که بسیاری از افراد از آن ها استفاده می­کنند و ما فقط دو مورد از این روش ها را نام بردیم.

 

0/5 (0 نظر)