انواع کارت گرافیک
انواع کارت گرافیک

انواع کارت گرافیک

انواع کارت گرافیک ، پیش از خرید لپ تاپ استوک لازم است در مورد نوع گرافیک آن اطلاعاتی کسب کنید. برای دریافت راهنمایی های لازم، بهتر است این مقاله (انواع کارت گرافیک) را تا پایان مطالعه نمایید. از جمله وظایفی که کارت گرافیک دارد این است که تصاویر و ویدئوها را رندر کرده و کار پویاننایی ۲ بعدی و ۳ بعدی را انجام می دهد. همچنین کارت گرافیک می تواند محاسبات ریاضی را با سرعت بسیار بالایی انجام دهد تا پردازنده اصلی بتواند به کارهای دیگر بپردازد. با وجود اینکه پردازنده مرکزی دارای چند هسته پردازشی است ولی در کارت گرافیک هزاران هسته وجود دارد که برای مالتی تسکینگ طراحی شده است.

پردازنده اینتل Core i7 امکان رندر کردن را دارد، ولی در مقایسه با کارت گرافیک این کار را با سرعت کمتری انجام می دهد. در واقع کارت گرافیک دارای قدرت بالایی است و در بعضی از برنامه ها می تواند به پردازنده مرکزی کمک کند. این عمل موجب شده تا کارها با سرعت بالاتری انجام شوند و عملکردها بهبود پیدا کنند. از این رو در تولید لپ تاپ های تجاری و تحصیلی نیز از کارت گرافیک های جداگانه استفاده می شود. اینک که وظیفه کارت گرافیک را شناختیم و میزان اهمیت آن را دریافیتم و با اهمیت کارت گرافیک در لپ تاپ آشنا شدیم، با این پرسش رو به رو می شویم که کدام کارت برای شما مناسب خواهد بود؟ حال می دانید که کارت گرافیک انویدیا Geforce GTX 1080 دارای چه قدرتی است و آیا به آن نیاز پیدا خواهید کرد یا به کارت گرافیک مجتمع Intel HD ؟ در این راهنما شما می توانید کارت گرافیک مناسب خود را بهتر انتخاب کنید.

جدول راهنمای کلی انتخاب کارت گرافیک

در بازار، انواع کارت گرافیک وجود دارد، ما در این مقاله راهنمای انواع کارت گرافیک را شرح داده ایم. اما در صورتی که فقط نیاز به یک راهنمای ساده برای کارت گرافیک دارید، از طریق جدول زیر می توانید یک راهنمای خوب و سریع برای انتخاب کارت گرافیک داشته باشید.

هدفکارت گرافیک توصیه‌شدهمثالی از کارت گرافیک
بازی/چندرسانه‌ای 

Nvidia GeForce GTX 10-series, AMD RX 400-series, Intel Iris Plus

 

Nvidia GTX 1080, AMD RX 480, Iris Plus 650

ایستگاه کاریNvidia Quadro, Intel HD Graphics

 

 

Nvidia Quadro P5000, Intel HD Graphics P630

 

استفاده معمولی/ ویرایش متن/ لپ‌تاپ‌های بسیار باریک

Intel HD Graphics, Intel Iris Plus 640

 

Intel HD Graphics 630
بازی با بودجه محدودNvidia GeForce GTX 10-seriesNvidia GeForce GTX 10-series

بررسی کارت گرافیک مجتمع و کارت گرافیک مجزا و تفاوت آن ها

به طور کلی کارت گرافیک ها دارای دو نوع مجزا و مجتمع هستند.

کارت گرافیک مجتمع که از نام آن نیز مشخص است درون پردازنده مرکزی (به صورت یکپارچه) قرار می گیرد. اشتراک گذاری حافظه آن با پردازنده صورت می گیرد. کارت گرافیک مجزا یک حافظه اختصاصی مستقل دارد که به آن VRAM یا حافظه ویدئوییمی گویند. باید دقت داشته باشید که VRAM را با رمی که روی مادربرد قرار می گیرد، اشتباه نگیرید.

در صورت نیاز به عملکرد بالا سیستم، بهتر است از نوع کارت گرافیک مجزا استفاده کنید چرا که دارای عملکرد بهتری در مقایسه با نوع مجتمع هستند.. از بین کارت گرافیک های مجزا، VRAM  بین 2 تا 8 گیگ گنجایش دارد. از آن جا که کارت گرافیک های مجتمع نیازمند رم سیستم هستند، نباید از آن ها توقع بالایی به اندازه کارت های مجزا داشته باشید. اهمیت این موضوع زمانی افزایش پیدا می کند. که افراد بخواهند بازی های بروز با بیشترین تنظیمات را انجام دهند.

معرفی اسامی و شماره ها

از جمله اسامی که در کارت گرافیک به کار برده می شوند، مواردی مانند: Quadro ، GeForce ،Radeon ،HD Graphics ،Iris را می توان نام برد.

نیازی به شناسایی تمامی این اسامی نیست، ولی آشنا شدن با این اسامی کار چندان سختی نیست. به عنوان مثال: از جمله گرافیک های سری ایستگاه کاری می توان به انویدیا کوادرو اشاره کرد. جهت استفاده عمومی و بازی، سری جی فورس جی تی ایکس به کار می رود. اکثر طرفداران انویدیا از این سری، استفاده می کنند.

کارت گرافیک های ای ام دی به همراه ردئون به کار می روند و پیشوند آن ها نشان دهنده عملکرد این نوع کارت ها است. برای مثال: از جمله کارت گرافیک های رده بالا می توان R9 را نام برد. با وجود اینکهR7 را باید از کارت گرافیک های میان رده دانست. از جمله کارت های پایین رده می توان به R5 و R3 اشاره کرد. حرف « M» که پیش از دومین سری اعداد می آید، به معنای متحرک بوده و برای کارت های مخصوص لپ‌تاپ و تبلت به کار می رود. در کارت گرافیک های ای ام دی نسل جدید سری ۴۰۰ حرف M حذف شده و کلیه کارت ها را با نام RX نام گذاری کرده اند. شماره ای که بعد از R می آید اشاره به نسل کارت دارد و هر چه که این شماره بیشتر باشد، کارت گرافیک از نوع بروزتر محسوب می شود. عدد بعد از آن نشان دهنده عملکرد بوده و عددی که در آخر می آید اصلاحات صورت گرفته روی کارت گرافیک را نشان می دهد. در صورتی که عبارت X آمده باشد، نشان دهنده این است که کارت گرافیک مربوطه در مقایسه با نمونه اصلی دارای سرعت عمل بیشتری است.

برخلاف پردازنده های موجود در کارت گرافیک های اینتل، در نام این کارت عبارت خاصی به کار برده نمی شود. با توجه به تغییرکارت گرافیک های نوع مجتمع به پردازنده های اینتل از نسل ششم به هفتم هنوز هم با شماره ۶۰۰ شروع می شوند. هر اندازه که شماره بیشتر شود نشان دهنده قدرت بیشتر آن است.

مشخصات پردازنده: در کارت گرافیک مواردی مانند: سرعت پایه، هسته ها و سرعت حافظه رم هر کدام دارای مشخصاتی هستند. پیش از مواجه با انبوهی از اطلاعات شما را با برخی از این اصطلاحات آشنا خواهیم کرد.

پهنای باند حافظه: یکی از ویژگی های مهمی که هنگام خرید کارت گرافیک باید در نظر گرفته شود، پهنای باند کارت گرافیک است. پهنای باند را باید یک مقیاس دانست که برای نشان دادن میزان اطلاعاتی که با کمک VRAM خوانده و نوشته می شود، استفاده خواهد شد. واحد نشان دهنده پهنای باند حافظه گیگابایت بر ثانیه (GB/s) است. هر چقدر که کارت گرافیک دارای پهنای باند بیشتری باشد تصاویر با سرعت و کیفیت بیشتری رندر بگیرند. ولی لازم به ذکر است که پهنای باند وابسته به نوع و سرعت پردازنده خواهد بود.

سرعت پایه:

سرعت پایه در برنامه های بدون استرس برای آزمایش کارت گرافیک به کار برده می شود. این میزان جهت محاسبه حداقل سرعت عملکرد کارت گرافیک در برنامه های بدون استرس خواهد بود و واحد آن مگاهرتز می باشد.

سرعت بوست: نشان دهنده کمترین سرعتی است که پردازنده می تواند بوست شود و سرعت پردازش خود را بالا ببرد. با در نظر گرفتن نحوه خنک کنندگی و قدرت سیستم، بوست را می توان انجام داد.

سرعت حافظه: مقدار این سرعت با مگاهرتز بیان شده و  VRAM جهت نشان دادن آن به کار می رود. همچنین نشان دهنده میزان فرکانس داده های در حال عبور از  VRAM و GPU است.

انویدیا CUDA Core:

کودا (معماری دستگاه یکپارچه محاسبه گر) یک زبان برنامه نویسی انویدیا است که برای کنترل کردن GPU به کار برده می شود تا بتواند عملکرد آن را با سرعت بالاتر و مؤثرتری انجام دهد. روی یک چیپ هزاران هسته می توانند در کنار هم قرار گرفته و برای محاسبات ریاضی رندرگیری این موضوع می تواند بسیار مفید واقع شود. هر چقدر که CUDA دارای مقدار بیشتری باشد، قدرت چیپ افزایش پیدا می کند.

ای ام دی پردازنده جریانی: کلیه داده های جریان یافته ای که به GPU وارد یا از آن خارج می شود را پردازش می کند. در واقع پردازنده جریانی برای ای ام دی، یک پاسخ در برابر ویژگی CUDA Core اینتل است.

شکاف نسلی: انویدیا نیز مشابه اینتل هر یک تا دو سال، یک نمونه از نسل جدید کارت گرافیک را ارائه داده که با سرعت و قدرت پردازش بیشتری عمل می کنند. همچنین مصرف انرژی در آن کمتر است. تغییر نسل از معماری مسکول به پاسکال صورت گرفته و در این زمان تغییر نسل اینتل از اسکال لیک به کبی لیک انجام شده است. تغییر نسل ام ای دی نیز هم اکنون از اسکای لیک به پلاریس صورت گرفته است. مشابه پردازنده های لپ تاپ این شرکت ردئون RX460 و سری R9 است که از  M30 بالاتر رفته است.

 

 پلتفرم بیشتر کارت گرافیک های انویدیا

نسلکد نامسال ارائهCUDA Cores (حداقل)CUDA Cores  (حداکثر)
دهمPascal۲۰۱۶۶۴۰

 

۲۵۶۰

 

نهمMaxwell

 

۲۰۱۵

 

۶۴۰

 

 

۱۵۳۶

 

 

هشتم

 

 

1st-gen Maxwell

 

 

۲۰۱۴

 

۶۴۰

 

 

۱۵۳۶

 

 پلتفرم بیشتر کارت گرافیک های ای ام دی

 

نسل

 

کد نام

 

سال ارائه

 

پردازنده جریانی (حداقل)

 

پردازنده جریانی (حداکثر)

 

چهارم

 

Polaris

 

 

 

 

۲۰۱۶

 

 

 

۳۲۰

 

 

 

۲۰۴۸

 

 

سوم

 

 

Tonga

 

۲۰۱۵

 

۳۲۰

 

 

۶۴۰

 

 

دوم

 

 

Neptune

 

۲۰۱۴

 

 

۳۲۰

 

 

۱۲۸۰

 

 

 پلتفرم بیشتر پردازنده های اینتل

 

نسل

 

کد نام

 

سال ارائه

 

سرعت پایه (حداقل)

 

سرعت توربو (حداکثر)

 

هفتم

Kaby Lake

 

 

۲۰۱۶

۲.۳ GHz

 

 

۴ GHz

 

 

ششم

 

Skylake

 

 

۲۰۱۵

 

 

۱.۹۲ GHz

 

 

۳.۵ GHz

 

 

پنجم

 

 

Broadwell

 

 

۲۰۱۴

 

 

۲ GHz

 

 

۳.۶ GHz

 

 

راهنمای کارت گرافیک انویدیا کوادرو (Quadro)

  • این کارت برای ایستگاه کاری مناسب است.
  • برای مواردی مانند: مهندسی، واقعیت مجازی، طراحی بازی و تحقیق مناسب است.
  • قیمت بالا، جرم زیاد و شارژ دهی باتری کم از ویژگی های منفی این کارت است.

کارت گرافیک انویدیا کوادرو را می توان در اکثر لپ تاپ های ایستگاه کاری پیدا کرد و در پردازش های سنگین مانند: Unreal 4 Engine یا AutoCad  به کار برده می شود. مطابق با گزارش شرکت های تولید کننده، کارت گرافیک کوادرو در مقایسه با نوع سابق خود عملکردی به میزان سه برابر قوی تر داشته و قدرت آن دو برابر بیشتر است. همچنین این کارت گرافیک قابلیت رقابت با هم نوع دسکتاپ خود را دارد. این کارت گرافیک برای مواردی مانند: شناسایی ژنوم انسان ها، طراحی یک آسمان خراش و ساخت فیلم های پرفروش قابل استفاده است.

در نسل جدید کوادرو به جز P3000 پشتیبانی از واقعیت مجازی صورت می گیرد. این نوع کارت ها دارای معماری پاسگاه بوده و نسبت به هم نوع مکسول خود دارای CODA Core بیشتری است.

 کارت گرافیک های متداول انویدیا کوادرو

 

نام

 

CUDA Cores

 

 

VRAM

 

 

پهنای باند

 

واقعیت مجاز

 

4K

 

 

Quadro P5000

 

۲۰۴۸

 

۱۶GB

 

 

۱۹۲ GBps

 

بلی

 

 

بلی

 

 

Quadro P4000

 

 

۱۷۹۲

 

 

۸GB

 

 

۱۹۲ GBps

 

 

بلی

 

 

بلی

 

 

Quadro P3000

 

۱۲۸۰

 

 

۶GB

 

 

۱۶۸ GBps

 

 

خیر

 

بلی

 

انویدیا جی فورس (Nvidia GeForce):

  • این کارت گرافیک یک انتخاب بسیار مناسب خواهد بود.
  • برای واقعیت مجازی، چند رسانه ای و بازی مناسب است.
  • از جمله ویژگی های منفی آن، می توان به قیمت بالای آن اشاره کرد، گیمرهایی که دارای بودجه کم هستند، امکان تهیه کردن آن را ندارند.

انویدیا جی فورس هم برای گیمرهای های حرفه ای و هم معمولی مناسب خواهد بود. پشتیبانی از واقعیت مجازی در کلیه کارت ها به غیر از چیپ های پایی رده 1050 و 1050Ti صورت می گیرد و به لپ تاپ هایی مثل: Alienware 13 OLED یا Razer Blade اجازه پشتیبانی از هدست واقعیت مجازی Vive را می دهد. در صورتی که می خواهید کامپیوتر دسکتاپ خود را با یک لپ تاپ رده بالا جایگزین کنید، لپ تاپ های بسیار بزرگ I GT83VR Titan SL و Origin PC Eon17SLX برای شما مناسب خواهد بود. این لپ تاپ ها دارای صفحه نمایش ۱۸.۴ اینچی هستند و در پیکر بندی SLI دارای دو کارت گرافیک GTX 1080 هستند.

 

کارت گرافیک های متداول جی فورس جی تی ایکس انویدیا

نام 

CUDA Cores

حداکثر VRAMپهنای باندواقعیت مجازی4k
 

GTX 1080

 

۲۵۶۰

 

8 GB

 

۳۲۰ GBps

 

 

بلی

 

بلی

 

 

GTX 1070

 

۲۰۴۸

 

 

 

8 GB

 

۲۵۶ GBps

 

 

بلی

 

 

بلی

 

 

GTX1060

 

 

۱۲۸۰

 

6 GB

 

 

۱۹۲ GBpsبلی

 

بلی

 

 

GTX 1050 Ti

 

۷۶۸

 

4 GB

۱۹۲ GBps 

خیر*

 

 

بلی

 

 

GTX 1050

 

۶۴۰

 

 

4 GB

 

۱۱۲ GBps

 

 

خیر

 

 

بلی

 

 

*هم اکنون 1050 Ti پشتیبانی از واقعیت مجازی را در خود ندارد ولی Oculus روی تکنولوژی کار می کند تا شرایط آماده سازی استاندارد  Oculus-Readyرا فراهم کند.

 ای ام دی Radeon RX: مقرون به صرفه است و از جمله ویژگی های مثبت آن، می توان به عملکرد، کارآیی مناسب و قیمت مناسب اشاره کرد. از ویژگی های منفی آن می توان به گیمرهایی اشاره کرد که به دنبال واقعیت مجازی می باشند.

یافتن کارت گرافیک های ای ام دی که در نسخه دسکتاپ عملکرد قدرتمندی داشته باشد، ممکن است دشوار باشد. ولی برای لپ تاپ نسخه هایی مانند: Alienware 17 موجود است. کارت گرافیک هایی که در حال حاضر برای ام ای دی وجود دارند، برای بازی های قدیمی مثل Tomb Raider مناسب می باشند و قابلیت پیشتیبانی از Oculus Rift و HTC Vive را دارند. ولی نیاز است که جست و جو کنید که آیا کارت های دیگر ام ای دی از Oculus Rift و HTC Vive پشتیبانی می کنند یا نه؟

 

 کارت گرافیک های متداول ای ام دی

 

نام

پردازنده جریانی 

VRAM

پهنای باند

 

واقعیت مجازی 

4k

 

RX 480

 

۲۰۴۸ 

8 GB

 

۲۵۶ GBps

 

 

بلی

 

بلی

 

RX 470

 

۸۹۶

 

 

4 GB

 

۲۱۱ GBps

 

 

بلی

 

 

بلی

 

 

RX 460

 

 

۷۶۸

 

 

4 GB

 

۱۱۲ GBps

 

خیربلی

 

 

  • AMD RX 470 برآورده سازی حداقل های مورد نیاز Oculus را انجام می دهد. شایان ذکر است که Oculus-Ready و VR-Readyموضوعاتی مستقل از هم می باشند.

گرافیک (Intel Iris Plus Graphics):

  • گزینه خوبی برای بازی های میان رده است.
  • برای افراد خلاقی که به دنبال کارت گرافیک با عملکرد بالا هستند یا گیمرها، این کارت گرافیک مناسب نخواهد بود.

کارت گرافیک آیریس پلاس برای بستن فاصله بین کارت گرافیک های مجزا و مجتمع به کار می رود. گیمرهای معمولی و بازی های میان رده از اهداف این کارت گرافیک به شمار می آیند. برای مثال: این کارت گرافیک که از انواع کارت گرافیک است به شما این امکان را می دهد که بتوانید به سادگی و بدون نیاز به افت فریم بازیLeague of Legends را انجام دهید. لازم به ذکر است که این کارت، در لپ تاپ های ایستگاه کاری بیشتر دیده می شود. این كارت برای طراحی های واقعی کمک بسیاری خوبی به شما خواهد کرد.

 کارت گرافیک های متداول اینتل آیریس (نسل هفتم)

 

نام

 

حداکثر VRAM

 

پهنای باند

 

واقعیت مجازی

 

4K

 

 

Iris Plus Graphics 650

 

 

32 GB

۳۴.۱ GBpsخیربلی
Iris Plus Graphics 640

 

 

32 GB

 

۳۴.۱ GBps

 

 

خیر

 

 

بلی

 

 

گرافیک اینتل HD:

  • مناسب جهت تماشای ویدئو و بازی کردن WoW دارای قیمت مناسب و برای حمل و نقل مناسب می باشد.
  • از جمله ویژگی های منفی می توان به عملکرد ضعیف آن اشاره کرد.

در لپ تاپ هایی مانند: Dell XPS 13 هیبرید و اچ پی Elitebook 1030 G1 می توان کارت گرافیک مجتمع را پیدا کرد. این کارت گرافیک که از انواع کارت گرافیک است به صورت مشترک از حافظه سیستم بهره می برند. در صورتی که می خواهید بازی با تنظیمات بالا انجام دهید، بهتر است از کارت گرافیک های مجتمع استفاده نکنید.

 کارت گرافیک های مجتمع متداول اینتل اچ دی (نسل هفتم)

نامحداکثر VRAMپهنای باندواقعیت مجازی4k
HD Graphics P630

 

 

64 GB

 

 

34.1 GBps

 

خیر

 

 

بلی

HD Graphics 630

 

 

64 GB

 

34.1 GBps

 

خیر

 

بلی

 

 

HD Graphics 620

 

 

 

32 GB

34.1 GBps 

خیر

بلی

 

HD Graphics 615

 

 

16 GB

 

 

29.8 GBps

 

 

خیر

 

 

 

بلی

 

 

HD Graphics 610

 

 

64 GB

 

 

34.1 GBps

 

خیر

 

بلی

 

کارت گرافیک به تنهایی دارای اهمیت نیست

در صورتی که می خواهید بازی های قدیمی انجام دهید، یا لپ تاپی که انتخاب کرده اید، مالتی مدیا است، نیاز نیست حساسیت چندانی برای کارت گرافیک داشته باشید. لپ تاپ با پردازنده Core i5 و کارت گرافیک بالا رده انویدیا انتخاب مناسبی هستند. اما نیاز است دیگر قطعات مانند: صفحه نمایش، درایو ذخیره سازی اطلاعات، رم و صفحه نمایش را نیز مد نظر قرار داد. همچنین در صورتی که استفاده شما از لپ تاپ زیاد است، باید اطمینان داشته باشید که لپ تاپ شما دارای خنک کننده مناسب باشد. به طور کلی خرید لپ تاپ خود را صرفا بر اساس کارت گرافیک انجام ندهید.

0/5 (0 نظر)