افزایش طول عمر باتری لپ تاپ
راه های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

اگرکه شما لپ تاپ استوک داشته باشید حتما با مشکل خالی شدن سریع شارژ باتری لپ تاپ روبرو شده اید. همیشه به دنبال یک پریز برق هستید تا شارژر لپ‌تاپ خود را مستقیم به برق وصل کنید، راه های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ یکی از دغدغه‌هایی‌ است که کاربران زیادی را درگیر کرده است. باید این موضوع را بدانید که عمر باتری در لپ تاپ ها همیشگی نیستند و روزی از بین می روند. اما راهکارهایی وجود دارد که بتوانید این اتفاق را کمی به تاخیر بیندازید.

حواستان به سلامت باتری باشد

باید به عمر باتری لپ تاپ توجه ویژه ای داشته باشید. به این صورت اسان تر می‌توانید باتری لپ‌تاپ را عوض کنید. تنها روشی که می‌توانید متوجه عمر باتری لپ تاپ شوید، زیر نظر گرفتن سلامتی باتری است. اگر این موضوع را زیر نظر داشته باشید به خوبی متوجه می‌شوید که چه زمانی باید باتری را تعویض کنید.

تغییر تنظیمات Power Saving

یکی از راه های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ این است که شما باید در مورد سیستم مدیریت انرژی لپ تاپ تان اطلاعات داشته باشید. اگرکه از لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی استفاده می‌کنید گزینه Power Options قابل دسترسی است. شما می‌ توانید با جستجوی این عبارت در منوی Start به اسانی Power Options را پیدا کنید. در لپ‌ تاپ‌ های اپل نیز این گزینه در System Preferences > Energy Saver قرار دارد. با انجام بعضی تغییرات ساده، می‌ توانید عمر باتری لپ تاپ خودتان را به طور چشمگیری افزایش دهید.


لپ تاپ استوک ASUS


نگه داشتن شارژ باطری بین ۲۰ تا ۸۰ درصد

بیشتر سازندگان توصیه دارند برای سلامتی باتری، شارژ را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید. بهتر است هنگامی که سطح شارژ به ۸۰ درصد رسید، شارژر را جدا کنید و زمانی که به ۲۰ درصد کاهش یافت، مجدداً آن را وصل کنید.

کاهش دمای لپ تاپ

همان‌طور که گفته شد، حرارت بالای دستگاه می‌تواند باعث خرابی اجزای داخلی آن و کاهش عمر مفید قطعاتی مثل باتری، پردازنده یا cpu، هارد و … شود. در نتیجه اگر شما روزانه ساعات زیادی را پشت سیستم خود نشسته و مدت طولانی از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، باید حتماً اقداماتی را برای کاهش دمای آن انجام دهید. خرید پد خنک کننده لپ تاپ که در زیر آن قرار گرفته و در کنار فن داخلی آن، به خنک کردن لپ تاپ کمک می‌کند.

متوقف کردن اجرای برنامه های غیرضروری

اندازه مصرف منابع سیستم را می توانید از طریق کلیدهای Ctrl-Alt-Del و باز شدن پنجره Task Manager (در ویندوز) مشاهده کنید. اگر به اینترنت وصل نیستید می توانید با خیال اسوده برنامه های غیر ضروری موجود در Taskbar مثل آنتی ویروسها و Firewall ها را خاموش کنید. اجرای برنامه های غیرضروری را که در زمان Start-up ویندوز اجرا می شوند متوقف کنید. برای انجام این کار در پنجره Run بنویسید Msconfig و در پنجره ظاهر شده وارد نوار Startup شوید و تیک برنامه هایی را که نمی خواهید در زمان Boot شدن کامپیوتر اجرا شوند را بردارید.

باتری لپ تاپ

کاهش سطح روشنایی صفحه نمایش

یکی دیگر از راه های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ باید گفت این است که با کم کردن روشنایی نمایشگر تا حد قابل توجهی می‌توانید مدت زمان شارژدهی لپ‌تاپ خود را افزایش دهید.

چند راه برای کم کردن روشنایی صفحه نمایش وجود دارد. یکی از آسان ترین راه ها برای تغییر سطح روشنایی نمایشگر لپ‌ تاپ استفاده از Windows Action Center است.

برای باز کردن آن ابتدا روی آیکون‌ اعلان‌ها یا Notification از گوشه پایین سمت راست ویندوز 10 کلیک کنید. بعد از به نمایش در آمدن منوی Action Center می‌توانید یک اسلایدر در بخش پایینی مشاهده کنید. با بردن اسلایدر به سمت چپ، می توانید روشنایی نمایشگر لپ‌ تاپ به حداقل میزان خود برسانید.

همچنین می‌توانید به مسیر Settings > System > Display بروید و میزان روشنایی نمایشگر لپ‌ تاپ خود را مشخص کنید.

لپ تاپ خود را تمیز نگه دارید

زمانی که دریچه هوای لپ تاپ از گرد و غبار پر شوند، گرمای بیشتری تولید می‌شود و طول عمر باتری را کاهش می دهد. شما باید دریچه‌های هوا را به صورت منظم تمیز کرده تا بتوانید دما را کنترل کنید. تمیز نگه داشتن لپ تاپ و سرویس‌های دائم می‌تواند از جمع شدن گرد و غبار جلوگیری کند و تاثیر آن را در افزایش طول عمر باتری لپ تاپ خود حس خواهید کرد. توصیه می شود گاهی وقت‌ها لپ تاپ را به مراکز مجاز تعمیرات ببرید تا بتوانند گرد و غبار را از ریو دریچه‌ها خارج کنند با انجام این کار می توانید مانع از افزایش دما در محیط داخلی دستگاه شوید که قطعا تاثیر آن را در افزایش طول عمر باتری مشاهده می کنید .

گرافیک را تنظیم کنید

اگر پردازنده گرافیکی قدرتمند در لپ‌تاپ خود دارید، باید تنظیمات را طوری انجام دهید که گرافیک قدرتمند به بازی‌ها و برنامه‌های سبک اختصاص نداشته باشد. در حالی که برنامه‌های سبک تر را می‌توانید با استفاده از پردازنده‌های آنبرد اجرا کنید. اگر سیستم شما از گرافیک Nvidia استفاده می‌کند، کنترل پنل GeForce را باز کنید. این بخش در قسمت اعلان ویندوز در سمت راست نوار وظیفه یافت می‌شود. بر روی تنظیمات برنامه کلیک کنید تا هر برنامه را به یک تراشه پردازشی گرافیکی اختصاص دهید. برای مثال تراشه GeForce را به بازی‌ها و برنامه‌های ویرایش عکس و ویدیو مانند Adobe Photoshop و Premiere بسپارید. و هر کار دیگری که دارید را با گرافیک یکپارچه انجام دهید.


لپ تاپ استوک گیمینگ


استفاده از نرم‌افزارهای مانیتور باتری

شما می‌توانید از ابزارهای دیگری برای چک کردن طول عمر باتری لپ تاپ خودتان استفاده کنید. از این ابزارها بر روی تمام لپ‌ تاپ‌ های موجود در بازار می شود استفاده کرد. در صورتی که از ویندوز استفاده می کنید می‌توانید از برنامه‌ های BatteryBar و BatteryCare استفاده کنید. برنامه‌ های BatteryDiag و Battery Health برای لپ‌ تاپ‌ های مک کاربرد دارند. این برنامه‌ ها اختلالی در عملکرد لپ‌ تاپ شما ایجاد نمی‌ کنند اما با استفاده از آن‌ ها می‌ توانید طول عمر باتری لپ تاپ خودتان را بهبود دهید.

لپ تاپ را در معرض سرما و گرمای زیاد قرار ندهید

از لپ تاپ در محیط‌ های خیلی گرم یا سرد نباید استفاده شود. دماهای خیلی گرم یا خیلی سرد باعث می‌ شود فشار زیادی به لپ تاپ شما وارد شود و در مقابل باتری لپ تاپ هم سریعتر خالی می‌شود. قرار گرفتن در معرض دمای بالا، علاوه بر خالی شدن سریعتر باتری، باعث کم شدن عمر مفید آن می شود.

در اخر

طول عمر باتری لپ تاپ اهمیت زیادی برای کاربران دارد این در حالی است که آن‌ها می‌توانند با رعایت بعضی از نکات، شرایط پایدار و خوبی را برای لپ تاپ خود رقم بزنید البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که باتری هم مانند هر وسیله الکتریکی دیگری طول عمر مفید مشخصی دارد و پس از گذشت زمانی باید آن را تعویض کنید.

0/5 (0 نظر)
اشتراک گذاری